Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.editorKarlsson, Liisa
dc.contributor.editorKarimäki, Reeli
dc.date.accessioned2024-10-15T09:59:21Z
dc.date.available2024-10-15T09:59:21Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.isbn978-952-7411-30-8
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97415
dc.description.abstractLasten mukaan ottaminen toiminnan suunnitteluun on monen aikuisen innostuksen lähde. Lasten osallisuus ja toimijuus ovat ajankohtaisia aiheita, joiden sisällöistä. ja käytännön toteuttamistavoista keskustellaan. Toistaiseksi näyttää olevan suhteellisen vähän konkreettisia työvälineitä osallisuuden ankkuroimiseen osaksi jokapäiväistä. toimintaa. Tässä teoksessa esitellään ja analysoidaan useita lapsinäkökulmaisen toiminnan tapoja. Samalla kerrotaan, miten lapsinäkökulmaista toimintaa voidaan tutkia ja millaisia tuloksia tutkimus on tuottanut. Lapsella on perustuslain suoma oikeus vaikuttaa itseään koskeviin asioihin, ja ammattilaisella puolestaan on velvollisuus ottaa huomioon lapsen näkökulma arjen toiminnassa. Tässä teoksessa tuodaan esiin erilaisia tapoja, joilla lapsia voidaan kuulla ja joilla lapsilta saadaan tietoa heille ominaisilla tavoilla. Ennen kaikkea paneudutaan siihen, miten tätä tietoa voidaan tulkita ja käyttää työn kehittämiseen – myös lasten kanssa. Lapsialojen moderni työnkuva lähtee tutkivasta otteesta, jossa työtä kehitetään ja tapahtunutta analysoidaan. Käsillä olevan kirjan kautta hahmottuu kuva nykylapsesta muuttuvassa yhteiskunnassa. Teoksen tutkimukset osoittavat, että jo aivan pienillä lapsilla on omaa kulttuuria ja ett. he toimivat kokonaisvaltaisesti. Uudet vauvoja ja pieni. lapsia koskevat tutkimukset tuovat esiin osaavan lapsen, jolla on tehokkaita tapoja oppia. Teoksessa paneudutaan siihen, mitä 0–13-vuotiaat kertovat maailmasta toiminnallaan, eleillään, kertomuksillaan ja kuvillaan, sekä siihen, miten heidän tapansa toimia eroavat aikuisten toimintatavoista. Tutkimus avaa uusia, hämmästyttäviäkin näkökulmia, jotka voivat innostaa lapsialojen ammattilaisia ja auttaa heitä kehittämään työtään ja työyhteisöjään. Kun tiedämme lisää lasten kapasiteetista, saamme aikuisina vastuullisen tehtävän huolehtia siitä, että innokas oppiminen ja maailman valloittaminen ei tyrehtyisi liian varhain. Kirja on tarkoitettu lapsi-, nuoriso- ja lapsuudentutkijoille, opiskelijoille sekä lasten ja nuorten kanssa työskenteleville. Sukelluksen lasten näkökulmiin voivat tehdä niin päivähoidon, koulun, nuorisotyön ja vammaistyön parissa työskentelevät kuin ihmiset sosiaali-, terveys- ja kulttuurialalla. Suuntaamme teoksemme myös eri alojen päättäjille ja kehittäjille sekä vanhemmille ja muille kiinnostuneille. Toivomme, ett. kirjamme innostaa uusiin lapsinäkökulmaisiin tutkimuksiin, tutkimusmetodien kehittämiseen sekä konkreettisten toimintatapojen löytämiseen käytännön lapsityössä ja kotona.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kasvatustieteellinen seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatusalan tutkimuksia
dc.rightsIn Copyright
dc.titleSukelluksia lapsinäkökulmaiseen tutkimukseen ja toimintaan
dc.typebook
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-952-7411-30-8
dc.relation.issn2489-768X
dc.relation.numberinseries57
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.subject.ysolapsitutkimusfi
dc.subject.ysovastasyntyneetfi
dc.subject.ysovarhaislapsuusfi
dc.subject.ysolapsuusfi
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)fi
dc.subject.ysolapsen kehitysfi
dc.subject.ysooppiminenfi
dc.subject.ysovuorovaikutusfi
dc.subject.ysososiaaliset taidotfi
dc.subject.ysoleikkiminenfi
dc.subject.ysoleikkipedagogiikkafi
dc.subject.ysotoimijuusfi
dc.subject.ysoosallisuusfi
dc.subject.ysosadutusfi
dc.subject.ysokerrontafi
dc.subject.ysosyöminenfi
dc.subject.ysopakolaisetfi
dc.subject.ysoturvapaikanhakijatfi
dc.subject.ysolapsen asemafi
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.date.digitised2024


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright