„du kannst dich ab sofort zur high society verpissen“ : diskursive Konstruktion der nördlichen Stadtteile von Essen auf dem Instagram-Account @essendiese
Essenin kaupunkia jakaa niin sanottu sosiaalitasaaja A40 (Sozialäquator A40), jonka pohjoispuolella asuu vähävaraisempia, opiskelijoita, maahanmuuttajia ja ’duunareita’. Eteläpuolella väestö taas on huomattavasti varakkaampaa sekä vanhempaa. Ilmiön ovat huomanneet myös Instagram-tilin @essendiese ylläpitäjät, jotka julkaisevat tilille huomioita kaupungin arjesta ja sen asukkaista.
Tutkielmassani keskityn tilin erään julkaisun kommenttikentän keskusteluun, jota tarkastelen diskurssianalyyttisesti. Tarkoituksenani on selvittää, miten pohjoisia kaupunginosia kuvaava diskurssi, pohjoisdiskurssi, rakentuu kielellisesti julkaisun kommenttikentässä, miten kieltä käyttäen pohjoisia kaupunginosia merkityksellistetään, sekä miten kommentoijat teoillaan ja kielellisillä valinoillaan vahvistavat diskurssia. Materiaalia tarkastellaan mm. tietokonevälitteisen diskurssin teorian sekä (dis)identifikaation käsitteen kautta. Analyysiin valittiin 196 kommentin joukosta relevanteimmat. Tämän ohessa käsitellään myös lyhyesti muita lähdemateriaalista havaittuja diskursseja.
Vaikka kandidaatintutkielman ohjepituus rajoitti työn laajuutta, kävi analyysin pohjalta kuitenkin ilmi, että pohjoisdiskurssi rakentuu eritoten seuraavin tavoin: miljöön kuvaileminen negatiivisin attribuutein, turvattomuuden tunteen korostaminen ja sarkasmi sekä itseironia. Näiden tekijöiden pohjalta syntyi kuva siitä, mitkä kielelliset valinnat vaikuttavat pohjoisesta käytettävän narratiivin syntymiseen, johon kommentoijat tavoillaan (dis)identifioituvat täten diskurssia ja sen asemaa vahvistaen.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
„Wenn man ja wirklich mit Brüdern so ein Titel gewinnt. Dann ist das Maximum, was man erreichen kann.“ : diskursive Konstruktion des Teamgeists des FC Bayern München in Interviews mit Joshua Kimmich und Thomas Müller
Nokelainen, Sanni (2021)Urheiluun ja erityisesti kilpaurheiluun suhtaudutaan intohimolla ja menestyksen eteen ollaan valmiita tekemään mitä tahansa. Joukkueurheilulajeissa tämä näkyy vahvana joukkuehenkenä, joka on merkittävä tekijä joukkueen ... -
Ein bisschen Frieden : Diskursive Konstruktion des Phänomens Frieden in ausgewählten deutschsprachigen Liedtexten im Eurovision Song Contest
Turunen, Taru (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka rauha rakentuu ilmiönä laulujen sanoissa, jotka Saksa esitti 1980-luvulla Euroviisut- laulukilpailussa. Tutkimus tehtiin diskurssintutkimusta metodologiana käyttäen ja ... -
"Sober fun is radical and empowering" : discursive construction of non-drinking on Sober Girl Society's Instagram
Tanskanen, Essi (2022)Alkoholittomuudesta on tullut yhä suositumpaa ja yksi ajankohtainen ilmiö aiheeseen liittyen on sober curiosity, joka kannustaa ihmisiä reflektoimaan suhdettaan alkoholiin. Sober curiosity voidaan määritellä elämäntapaliikkeenä, ... -
Post-publication gatekeeping practices : Exploring conversational and visual gatekeeping on Finnish newspapers’ Instagram accounts
Salonen, Margareta; Laaksonen, Salla-Maaria (Sciendo, 2023)News media share gatekeeping power with social media platforms and audiences in the digital news environment. This means news media is no longer the sole gatekeeper when gatekeeping is viewed post-publication, that is after ... -
The cool girl cult : Glossier and building brand identity on Instagram
Kääriäinen, Pauliina (2021)Sosiaalinen media on nykyään tärkeä osa markkinointia ja brändien imagonrakennusta. Pienikin yritys voi nousta kulttimaineeseen oikeanlaisella imagonrakennuksella ja viestinnällä. Nykysukupolvet odottavat tukemiltaan ...