Oppilaiden välisen eriarvoisuuden ilmeneminen ja sen purkamiseen liittyvät mahdollisuudet peruskoulussa : opettajien käsityksiä
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten oppilaiden välinen eriarvoisuus ilmenee peruskoulun arjessa opettajien käsitysten mukaan. Lisäksi
tutkimus selvitti, millaisia mahdollisuuksia eriarvoisuuden purkamiseen opettajat kokevat ja millaisia toimia he kuvasivat kouluarjessa tehtävän.
Tutkimus toteutettiin lukuvuoden 2022–2023 aikana laadullisena, fenomenografisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistui neljä peruskoulussa
eri rooleissa työskentelevää opettajaa. Tutkimusaineisto kerättiin loppuvuodesta 2022 ja aineistonkeruumenetelmänä toimi haastattelu. Aineiston analysoimme fenomenografisen analyysin avulla muodostamalla merkitys- ja
kuvauskategorioita opettajien merkityksenantojen perusteella.
Tulokset osoittivat oppilaiden välisten erojen luovan eriarvoisuutta kouluarkeen. Eriarvoisuutta luovia eroja kuvattiin perhetaustan ja yksilöllisten erojen kautta. Eriarvoisuuden kuvattiin ilmenevän ja rakentuvan sosiaalisesti ja rakenteellisesti sekä asenteiden ja riittämättömän erojen huomioimisen myötä.
Eriarvoisuuden purkamista kouluarjessa kuvattiin kolmella tasolla: opetustyön lähtökohtina, opettajan toimijuutena sekä toimintana koulun tasolla. Kuvattuun toimijuuteen ja konkreettisiin toimiin vaikutti opettajan positio sekä koetut mahdollisuudet eriarvoisuuden purkamiseen.
Tutkimuksessamme eriarvoisuus nähtiin aiemman kirjallisuuden mukaisesti monimerkityksellisenä. Eriarvoisuus rakentuu tietyssä kontekstissa, eli se mikä nähdään normina, määrittää myös erilaisuutta ja tuottaa
eriarvoisuutta. Näin koulu on osaltaan tuottamassa eriarvoisuutta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29052]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kouluviihtyvyys ja siihen liittyvät tekijät peruskoulussa ja toisen asteen opinnoissa
Manninen, Seija (University of Jyväskylä, 2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten peruskoulun kahdeksasluokkalaiset (N=491) ja toisen asteen opiskelijat (N=200) viihtyivät opinnoissaan ja mitkä eri tekijät siihen vaikuttivat. Aineisto koottiin ... -
Oppilaiden kokemuksia positiivisen pedagogiikan menetelmien käytöstä peruskoulussa
Toivanen, Virpi (2022)Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin positiivista pedagogiikkaan ja sen menetelmien käyttämisestä peruskoulussa oppilaiden kokemuksien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia ... -
Seitsemäsluokkalaisten oppilaiden motoriset perustaidot eräässä jyväskyläläisessä peruskoulussa
Jutila, Ari; Virtanen, Petri (2008) -
Opettajien ja rehtorin työn haasteita Kodolányi János -peruskoulussa Unkarin Geresdlakissa
Sinnemäki, Jukka (2014)Tutkimusongelmina oli selvittää opettajien ja rehtorin kohtaamia haasteita Geresdlakin koulussa Unkarissa. Toisena ongelmana oli saada mahdollisimman laaja historian tuntemus Geresdlakista ja sen lähiseuduista. Laaja ... -
Yhdyssanojen opettaminen peruskoulussa : tutkielma oppikirjoista ja opettajien näkemyksistä
Lamminpelto, Riina (2014)Tässä maisterintutkielmassa tutkin yhdyssanojen opetusta peruskoulussa analysoimalla oppimateriaaleja ja haastattelemalla opettajia. Tutkimukseni tavoite on rakentaa kokonaiskuva peruskoulun yhdyssanaopetuksesta soveltavan ...