Oppimisen ja oppimateriaalien sekä tutkimusjulkaisujen avoimuus. Korkeakoulu- ja tutkimusyhteisön kansallinen linjaus ja toimenpideohjelma 2021–2025: Opinnäytetöiden avoimuuden osalinjaus
Fred, M., Hatakka, M., Harju, T., Holappa, A., Ilva, J., Jauhiainen, I., Jounio, T., Juntunen, M.-L., Kalliala, E., Kallio, M., Lehtilä, T., Lähderanta, E., Kangastie, H., Keiski, P., Kejonen, E., Kosonen, T., Kärki, A., Lahdenperä, H., Linden, J., . . . Vienonen, T. (2024). Oppimisen ja oppimateriaalien sekä tutkimusjulkaisujen avoimuus. Korkeakoulu- ja tutkimusyhteisön kansallinen linjaus ja toimenpideohjelma 2021–2025: Opinnäytetöiden avoimuuden osalinjaus. Vastuullisen tieteen julkaisusarja. https://doi.org/10.23847/tsv.975
Published in
Vastuullisen tieteen julkaisusarjaAuthors
Date
2024Copyright
© Kirjoittajat 2024
Avoimen tieteen ja tutkimuksen julistuksessa todetaan: “Tutkimusyhteisössä vastuullinen avoimuus on osa tutkimuksen arkea läpi koko tutkimusprosessin, ja tutkimusorganisaatioissa on tätä tukevat arviointikäytännöt, kannustimet ja palvelut.” Tämä koskee myös opinnäytetyöprosessia, ja tämä avoimuuden osalinjaus koskee kaikkia korkeakoulujen opinnäytetöitä (tutkintoon johtavat kandidaatintutkielmat, pro gradu -työt, syventävien opintojen opinnäytetyöt, AMK- ja YAMK-opinnäytetyöt, lisensiaatintyöt ja väitöskirjat).
Tutkimuksen avoimuudella mahdollistetaan tutkimustulosten laajempi käyttö tutkimusyhteisössä ja yhteiskunnassa, mikä lisää tutkitun tiedon vaikuttavuutta, sivistystä ja innovaatioita. Avoimuuden ja prosessin läpinäkyvyyden on tarkoitus myös tukea tutkimuksen laatua. Ammattikorkeakoulukontekstissa opinnäytetyö on asiantuntemusta edellyttävä ja osoittava tehtävä, jossa huomioidaan työelämän haasteiden näkökulmat, jolloin avoimuudesta voidaan katsoa olevan hyötyä erityisesti ammatillisesta näkökulmasta. Opinnäytetöiden avoimen saatavuuden osalinjaus on tehty palvelemaan näitä perustavoitteita opinnäytetöiden näkökulmasta.
...
Publisher
Tieteellisten seurain valtuuskuntaISBN
978-952-7589-02-1ISSN Search the Publication Forum
2670-062XKeywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/242604291
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuus : Korkeakoulu- ja tutkimusyhteisön kansallinen linjaus ja toimenpideohjelma 2021-2025 : Osalinjaukset 1 (Oppimateriaalien avoin saatavuus) ja 2 (Avoimet oppimis- ja opetuskäytännöt)
Avoimen tieteen koordinaatio AVOTT (Tieteellisten seurain valtuuskunta, 2022)Linjaus koostuu yhteisistä periaatteista ja (a) oppimateriaalien avoimen saatavuuden sekä (b) avoimien oppimis- ja opetuskäytäntöjen osalinjauksista, joissa määritellään tavoitteita ja toimenpiteitä. Periaatteissa määritellään ... -
Julkaisemisessa avoimuuden huipulla
Olsbo, Pekka (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
Mikä meitä ohjaa? : artikkelikokoelma Jyväskylässä 5.-6.9.2005 järjestetystä korkeakoulutuksen tutkimuksen IX symposiumista
Aarrevaara, Timo; Herranen, Jatta; Korkeakoulutuksen tutkimuksen symposiumi (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2006) -
Lisää imua tutkimustaitojen opetukseen : case: Tutkimusaineistojen hallinta opinnäytteessä
Puputti, Tiia; Koponen, Eeva; Kinnunen, Johanna (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2021)Korkeakouluopinnoissa on viime vuosina kiinnitetty enenevässä määrin huomiota perustutkinto-opiskelijoiden tutkimustaitojen systemaattiseen opetukseen. Uusimpana haasteena ovat tutkimusaineistojen hallinnan kysymykset, ... -
Opetuksen ja ohjauksen käytännöt ja oppilaiden itseohjautuvan oppimisen tukeminen avoimissa oppimistiloissa
Kärnä, Hanna-Kaisa (2017)Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaista opetusta ja ohjausta avoimissa oppimistiloissa toteutetaan. Avoimilla oppimistiloilla tarkoitettiin tässä tutkimuksessa monimuotoisia ja muunneltavia oppimistiloja, joissa ...