Kielitiedon käsitteet kielenhuollon opetuksen pohjana : käsitteellisen muutoksen tarve
Rättyä, K., Sadeaho, I., Hakala, T. (2024). Kielitiedon käsitteet kielenhuollon opetuksen pohjana : käsitteellisen muutoksen tarve. Kieli, koulutus ja yhteiskunta.15(4). URN: https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2024/kielitiedon-kasitteet-kielenhuollon-opetuksen-pohjana-kasitteellisen-muutoksen-tarve
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaDate
2024Copyright
© Kirjoittajat
Hyviin kirjoitustaitoihin kuuluvat oikeakielisyyden ymmärtäminen ja kielenhuollon taidot, joita äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa opiskellaan perusopetuksen alaluokilta lukioon. Lähestymme artikkelissa kielenopetusta kielenhuoltoa käsittelevien opintojaksojen avulla. Avaamme kielenhuollon opetuksessa käytettävien käsitteiden opetusta lukio-opiskelijan kielitiedollisen oppimisen jatkumon näkökulmasta. Tarkastelemme kielenhuoltoon liittyvän opetuskokeilun herättämiä kysymyksiä apunamme käsitteellisen muutoksen teoria.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181Keywords
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2024/kielitiedon-kasitteet-kielenhuollon-opetuksen-pohjana-kasitteellisen-muutoksen-tarveMetadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajan pedagoginen sisältötieto kielitiedon opetuksen näkökulmasta
Rättyä, Kaisu (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2014)Kielitiedon opetukseen liittyvä kansainvälinen tutkimus on pureutunut viime vuosina kiinnostavasti siihen, millä tavoin kielitiedon opetus liittyy kirjoittamisen opetukseen ja millaisia opetusmenetelmiä kieliopin opetuksessa ... -
"Se ei oo pojille niin luontasta" : kirjoittamisen opetuksen ja sukupuolen rakentuminen äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa
Käkelä, Hanna (2013)Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisiksi kirjoittamisen opetus, kirjoittamisen opettajan identiteetti ja oppilaiden sukupuoli rakentuvat äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa. Tutkin diskurssianalyyttistä ... -
Havainto, ympäristö ja käsitteellisen ja ei-käsitteellisen rajapinnat havainnossa
Oinas, Simo (University of Turku, 2018) -
Kielellisiä taitoja ja koulunkäyntivalmiuksia : valmistavan opetuksen ja oman äidinkielen opetuksen tila ja vaikuttavuus -arviointi
Venäläinen, Salla; Laimi, Tanja; Seppälä, Saana; Vuojus, Taneli; Viitala, Mikko; Ahlholm, Maria; Latomaa, Sirkku; Mård-Miettinen, Karita; Nirkkonen, Markku; Huhtanen, Mari; Metsämuuronen, Jari (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2022)Tässä raportissa tarkastellaan Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvin) toteuttaman kansallisen arvioinnin tuloksia perusopetukseen valmistavan opetuksen ja oppilaan oman äidinkielen opetuksen tilasta ja ... -
Tapetilla lukutaito ja amisreformi : Kieliverkosto Äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen foorumissa 2018
Kyckling, Erja (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)