Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKomppa, Johanna
dc.contributor.authorBacklund, Annika
dc.contributor.authorLätti, Katri
dc.contributor.authorRaappana, Helena
dc.contributor.authorRannikko, Eija
dc.contributor.editor
dc.date.accessioned2024-09-09T06:50:40Z
dc.date.available2024-09-09T06:50:40Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationKomppa, J., Backlund, A., Lätti, K., Raappana, H., Rannikko, E. (2024). Kielikahvila työajalla, perehdytysyksikön kautta osaksi työyhteisöä vai talon oma kielenopettaja? : kolme ratkaisua kielenoppimisen tukemiseen työssä. <em>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</em>.15(4). <a href='https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2024/kielikahvila-tyoajalla-perehdytysyksikon-kautta-osaksi-tyoyhteisoa-vai-talon-oma-kielenopettaja-kolme-ratkaisua-kielenoppimisen-tukemiseen-tyossa'>URN: https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2024/kielikahvila-tyoajalla-perehdytysyksikon-kautta-osaksi-tyoyhteisoa-vai-talon-oma-kielenopettaja-kolme-ratkaisua-kielenoppimisen-tukemiseen-tyossa</a>
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96957
dc.description.abstractArtikkelimme esittelee kolme erilaista ratkaisua, joilla ammatillisen kielen oppimista tuetaan työyhteisössä. Ratkaisut vaativat erilaisen määrän resursseja – aikaa tai rahaa – mutta ne kaikki pyrkivät pysyvään kielenoppimista tukevaan toimintaan, joka ei jää yksittäisen kieliasioista kiinnostuneen kollegan harteille. Kirjoituksemme esimerkit tulevat hoitoalalta, jossa työskentelykieli on suomi tai ruotsi ja jossa työtehtäviin on myös kielitaitovaatimuksia (Valvira 2024). Kuvaamamme toimintamallit eivät kuitenkaan rajoitu hoitoalaan vaan vastaavaa toimintaa voi järjestää alasta riippumatta. Esimerkeistä ensimmäinen, kielikahvila, on verraten kevyt tukirakenne, kun taas ammatillista kielitaitoa tukeva perehdytys erillisessä perehdytysyksikössä tai organisaation oman kielenopettajan palkkaaminen vaativat enemmän resursseja.fi
dc.language.isofin
dc.publisherSoveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
dc.relation.ispartofseriesKieli, koulutus ja yhteiskunta
dc.relation.urihttps://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2024/kielikahvila-tyoajalla-perehdytysyksikon-kautta-osaksi-tyoyhteisoa-vai-talon-oma-kielenopettaja-kolme-ratkaisua-kielenoppimisen-tukemiseen-tyossa
dc.rightsCC BY 4.0
dc.subject.otherkielikahvilat
dc.titleKielikahvila työajalla, perehdytysyksikön kautta osaksi työyhteisöä vai talon oma kielenopettaja? : kolme ratkaisua kielenoppimisen tukemiseen työssä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202409095842
dc.type.coarjournal article
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn1799-0181
dc.relation.numberinseries4
dc.relation.volume15
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat 2024
dc.subject.ysoammattikieli
dc.subject.ysoperehdyttäminen
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysokielen oppiminen
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1345
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p303
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5797
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24061
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY 4.0