Kielenoppimisen paikkoja ravintola-alalla : työpaikkaohjaajien kokemuksia maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden ohjaamisesta
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielmassani keskityn ammatilliseen koulutukseen ravintola- ja catering-alalla maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden perustutkinto-opinnoissa. Koulutusuudistuksen, reformin, jälkeen oppiminen siirtyi yhä enemmän työpaikoille ja näin suomen kielen oppiminen työpaikoilla on lisääntynyt. Avainosallistujina tutkielmassani ovat suomea toisena kielenä puhuvien kokkiopiskelijoiden työpaikkaohjaajat. Kielentutkimuksen kentällä tutkimus sijoittuu suomi toisena kielenä -alaan (S2) ja kielipedagogiikkaan. Tutkielma on osa Jyväskylän yliopiston Työelämässä tarvittavien toisen kielen resurssien rakentuminen -tutkimushanketta (Building Blocks, Suomen Akatemia 2019–2023).
Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Miten kieli ja kielenoppiminen tulevat esiin ohjaustapaamisissa? ja 2. Millaisia kielenoppimiseen liittyviä huomioita työpaikkaohjaajat tekevät? Huomio kohdistuu kielitietoiseen ohjaukseen ja oman toimialan kielen erityispiirteiden hahmottamiseen. Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka on toteutettu etnografisella otteella. Aineisto on kerätty kahdesta eri ravintolasta ohjaustapaamisia havainnoimalla ja työpaikkaohjaajia haastattelemalla, näistä tehtiin äänitallenteet ja kirjalliset kenttämuistiinpanot. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin teemoittelua hyödyntäen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ravintola-alan työpaikkaohjaajat tarjoavat tukea suomen kielen oppimiseen ohjaamalla opiskelijoita rohkaisevalla, suomea oppii puhumalla -asenteella. Kaikenlaisella kielitaidolla voi osallistua useisiin alan perustehtäviin. Monissa puheenvuoroissa ilmenivät funktionaalisuus ja multimodaalisuus. Mallioppiminen ja tilanteinen kielenoppiminen ovat ravintolatyön käytännönläheisyyden vuoksi helposti läsnä. Myös suomea toisena kielenä puhuvat maahanmuuttotaustaiset työpaikkaohjaajat voivat tarjota tukea suomen oppimiseen. Suomea pidetään työkielenä, mutta muita kieliä käytetään esimerkiksi asiakaspalvelussa. Työn lomassa voidaan opetella toisten puhumia kieliä. Suomen kielen säilymisestä yhteisenä kielenä ilmaistiin kuitenkin huoli. Ymmärtämisen varmistamisen tärkeys korostui esimerkiksi työ- ja asiakasturvallisuudessa.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää ammatillisen koulutuksen ja työelämän välisen yhteistyön kehittämisessä. Jatkotutkimus voisi kohdistua suomea toisena kielenä puhuviin työpaikkaohjaajiin, jotka ohjaavat suomea toisena kielenä puhuvia opiskelijoita.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29441]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Maahanmuuttajan toimijuuden kielellinen rakentuminen ja kielenoppimisen mahdollisuudet ravintola-alan työssä
Ratia, Anna-Maria (2017)Tutkimus tarkastelee, miten maahanmuuttajan toimijuus rakentuu ravintola-alan työssä ja millaisia kielenoppimisen mahdollisuuksia ravintola-ala tarjoaa. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka on toteutettu etnografisella ... -
Maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden tasa-arvoisen osallisuuden tukeminen ammatillisessa koulutuksessa
Mustonen, Sanna; Puranen, Pauliina; Suni, Minna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Työelämässä tarvittavan kielitaidon haltuunotto edellyttää tasa-arvoista osallisuutta ja monipuolisia mahdollisuuksia käyttää kieltä jo ammatillisten opintojen aikana. Tässä artikkelissa tarkastellaan käytänteitä, jotka ... -
Kielitietoiset käytänteet tukemassa maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden kiinnittymistä ammatilliseen koulutukseen
Mustonen, Sanna; Puranen, Pauliina (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2021)Tässä artikkelissa tarkastellaan pedagogisia käytänteitä, jotka tukevat kiinnittymistä sekä kielen ja sisältöjen rinnakkaista oppimista ammatillisessa koulutuksessa. Tiimietnografinen haastattelu- ja havainnointiaineisto ... -
Kokemuksia humanoidirobotin käytöstä maahanmuuttajien suomen kielen opetuksessa työpaikoilla
Köpman, Ellinoora; Kouri, Susanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Ammattiopisto Lappiassa toteutettiin vuosina 2018–2020 Oma polku maahanmuuttajalle -hanke (ESR), jossa keskiössä oli maahanmuuttajien työllistymisen ja suomen kielen oppimisen tukeminen. Hanke mahdollisti Nao 6 -humanoidirobotin ... -
Kielikoulutus valmistamassa monikieliseen työelämään
Strömmer, Maiju; Suni, Minna; Ruuska, Katharina; Iikkanen, Päivi (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)Over the last couple of decades, working life in Finland has become more multilingual, multi-sited, mobile and digitalised. At the same time, Finland increasingly relies on work-based immigration to fill gaps in the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.