Diggaa mun digimatkaa : Digga min digiresa : digitaaliset portfoliot varhaiskasvatuksen pedagogisen toimintakulttuurin kehittämisessä
Smeds, K., Purola, K., Alanko, M., Kankaanranta, M., Rasimus, U., Kajan, H., Kumpulainen, K., & Ouakrim-Soivio, N. (2018). Diggaa mun digimatkaa : Digga min digiresa : digitaaliset portfoliot varhaiskasvatuksen pedagogisen toimintakulttuurin kehittämisessä. Kirkkonummen kunta. https://indd.adobe.com/view/9ce1fc00-a197-48e0-851f-c0d88ee6b402
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
© 2018 Kirkkonummen kunta
Tämä hankeraportti on rakennettu erilaisten näkökulmien varaan. Helsingin yliopiston artikkelia lukuun ottamatta jokainen toimija on kertonut hankkeesta ja sen työskentelystä omasta näkökulmastaan kuvaten sekä tekemäänsä kehittämistyötä että kehittämisen tuloksia. Raportin rakenne poikkeaa siis hieman totutusta, mutta mahdollistaa lukijalle häntä itseään kiinnostavien näkökulmien löytämisen nopeasti.
Hankekoordinaattori, KM Kati Smedsin kirjoittamassa raportin ensimmäisessä luvussa kuvataan hankkeen teoreettista viitekehystä, hankesuunnittelua ja käytännön toteutusta. Toisessa luvussa esitellään hankkeen tärkein tuotos eli digitaalisen portfolion pedagoginen malli. Luvun ovat kirjoittaneet KM, väitöskirjatutkija (HY) Karoliina Purola, hankekoordinaattori Kati Smeds ja tutkimusavustaja, KK Maria Alanko sekä professori Marja Kankaanranta Jyväskylän yliopiston Informaatioteknologian tiedekunnan ja Koulutuksen tutkimuksen laitokselta. Kolmannessa luvussa käännetään katse henkilöstön kokemuksiin, taitoihin ja valmiuksiin digitaalisen portfolion kehittämis- ja käyttöönottovaiheissa. Artikkeli perustuu Jyväskylän yliopiston tekemään tutkimusperustaiseen kehittämistyöhön hankkeessa, Kehittämistyöstä julkaistaan vertaisarvioitu artikkeli vuoden 2019 aikana. Luvun ovat kirjoittaneet tutkimusavustaja, KK Maria Alanko ja professori, KT Marja Kankaanranta Jyväskylän yliopiston Informaatioteknologian tiedekunnan ja Koulutuksen tutkimuksen laitokselta. Luvussa neljä perehdytään hankkeen puitteissa järjestettyyn pedagogisen johtamisen valmennukseen ja tuloksiin. Valmennus oli suunnattu hankekuntien esimiehille ja hanketyöhön osallistuneille lastentarhanopettajille tukemaan hankkeessa tehtävää kehittämistyötä ja sen vakiinnuttamista. Luvun ovat kirjoittaneet hankekoordinaattori Kati Smeds ja PRO Koulutus ja Konsultointi Oy:n kouluttaja, KM Ulla Rasimus. Väitöskirjatutkija Karoliina Purolan ja hankekoordinaattori Kati Smedsin kirjoittamassa viidennessä luvussa kuvataan kuinka vanhemmat olivat mukana hankkeen kehittämistyössä ja millaisia osallisuuskokemuksia vanhemmilla on ollut sekä perinteisestä kasvun kansiosta että uudesta digitaalisesta portfoliosta. Kuudennessa luvussa kuvataan millaista tukea hankepäiväkotien henkilöstölle räätälöitiin digitaalisten portfolioiden käyttöönottovaiheessa syksyllä 2018. Luvusta vastaavat hankekoordinaattori Kati Smeds ja tvt-tukihenkilö Heidi Kajan Keravan Kasvosta.
Loppuraporttimme seitsemännessä luvussa tutkijatohtori Najat Ouakrim-Soivio ja professori Kristiina Kumpulainen Playful Learning Centeristä (Helsingin yliopisto) selvittävät tekemänsä tutkimuksen pohjalta millaisina portfolioiden sisällöt näyttäytyvät hankkeen käyttöönottovaiheessa. Varsinainen tutkimusartikkeli julkaistaan vertaisarvioidussa lehdessä vuonna 2019. Viimeisessä luvussa (8) hankekoordinaattori Kati Smeds vetää yhteen erilaisia ja eri toimijoiden näkökulmia kehittämistyön arjen kokemusten ja hankkeen tavoitteiden valossa.
...
Julkaisija
Kirkkonummen kuntaAsiasanat
Alkuperäislähde
https://indd.adobe.com/view/9ce1fc00-a197-48e0-851f-c0d88ee6b402Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/233405035
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Elektroniset kirjat [550]
Rahoittaja(t)
OpetushallitusRahoitusohjelmat(t)
OPH, MuutLisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digitaaliset portfoliot varhaiskasvatuksessa
Alanko, Mimmu; Kankaanranta, Marja; Mehtälä, Saana (Kunnallisalan kehittämissäätiö, 2020)Miltä kuulostaa väline, jolla voidaan varhaiskasvatuksessa lisätä lasten osallisuutta oman oppimisensa suunnittelussa ja arvioinnissa, tukea lapsen monipuolista kasvua ja kehitystä sekä edistää päiväkodin ja vanhempien ... -
Diggaa mun digimatkaa : digitaalisen portfoliotyöskentelyn jatkokehittäminen Kirkkonummella, Keravalla ja Tuusulassa
Heikkinen, Kirsi-Marja; Rasimus, Ulla; Alanko, Maria; Kajan, Heidi; Kuosmanen, Jani; Kotilainen, Virpi; Saari, Kaisa; Kankaanranta, Marja (Diggaa mun digimatkaa -hanke, 2019)Diggaa mun digimatkaa-jatkohanke on ollut lyhyt, mutta energinen puristus huhtikuusta joulukuuhun 2018. Hankesuunnitelmassa määritellyt tavoitteet suhteessa aikatauluun ovat olleet tiukat, jonka vuoksi niitä muokattiin ... -
Leikiten kohti digitaalisen pedagogiikan toimintakulttuurin johtamista
Lähdesmäki, Sirkku; Nurmi, Tommi (Kansallinen audiovisuaalinen instituutti, 2022) -
Tyypillistä ja epätyypillistä työaikaa tekevät varhaiskasvatuksen lastenhoitajat lapsiryhmän pedagogisen toiminnan toteuttajina
Salminen, Soile (2020)Pedagogiikan merkitys varhaiskasvatuksessa on vuonna 2018 uudistetun varhaiskasvatuslain myötä lisääntynyt. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen lastenhoitajien pedagogisen toiminnan toteuttamiseen ... -
Päivähoidosta varhaiskasvatukseen : pedagogisen toiminnan edellytykset suomalaisessa päivähoidossa ja varhaiskasvatuksessa
Ranta, Samuli; Sajaniemi, Nina; Eskelinen, Mervi; Lämsä, Tiina (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2021)Suomessa päivähoidon ja varhaiskasvatuksen vaikuttavuuden yhtenä mittarina on ollut koulussa tai työelämässä menestyminen. Päivähoidolle ja varhaiskasvatukselle asetetut tavoitteet ovat aina tavalla tai toisella liittyneet ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.