Show simple item record

dc.contributor.authorVänttinen, Minttu
dc.date.accessioned2024-08-27T07:30:21Z
dc.date.available2024-08-27T07:30:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.isbn978-952-86-0286-6
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96769
dc.description.abstractVaikka teknologialla on keskeinen rooli nykyluokkahuoneissa, ymmärryksemme oppilaiden ongelmanratkaisusta sen äärellä on puutteellista. Tämä väitöskirja tarkastelee oppilasryhmien multimodaalista ongelmanratkaisua digitaalisen teknologian ympärillä ja välityksellä tapahtuvassa vuorovaikutuksessa suomalaisissa peruskouluissa. Se osoittaa, kuinka vuorovaikutustilan eli yhteisen kehollisen orientaation neuvottelu punoutuu osaksi ratkaisuprosessia. Tutkimus perustuu multimodaaliseen keskustelunanalyysiin ja englannin tunneilta kerättyyn videoaineistoon. Vuorovaikutuksen mikrotason analyysi keskittyy niihin verbaalisiin, kehollisiin, materiaalisiin ja digitaalisiin resursseihin, joiden avulla oppilaat yhdessä ratkovat kahdentyyppisiä teknologiaan, tehtäviin ja vuorovaikutukseen liittyviä ongelmia. Ensimmäinen ongelmatyyppi liittyy epätasa-arvoiseen pääsyyn laitteille ja luokkahuonevuorovaikutukseen. Se vaikeuttaa tehtävien aloittamista ja niihin osallistumista sekä vuorovaikutustilan rakentamista. Pääsyä laitteille neuvotellaan multimodaalisesti esimerkiksi kehonliikkein ja materiaalista ympäristöä järjestelemällä (Artikkeli I), ja hybridiopetuksessa yhteyttä etäoppilaaseen rakennetaan testaamalla teknologisia laitteita (Artikkeli II). Toinen ongelmatyyppi esiintyy jo aloitetun tehtävän keskeytyessä esimerkiksi laite- tai vuorovaikutuksen ongelman takia. Tällöin katsetta käytetään yhtenä ensimmäisistä resursseista osoittamaan ja ratkomaan ongelmia (Artikkeli III), ja kehollisia ja digitaalisia resursseja yhdistellään puututtaessa toisen tekemiin virheisiin yhteistehtävissä (Artikkeli IV). Tulokset tuovat esiin ongelmanratkaisun monitahoisen, multimodaalisen luonteen ja lisäävät ymmärrystä luokkahuoneen vertaisvuorovaikutuksesta. Tutkimuksessa esitelty uusi jaetun digitaalisen tehtävätilan käsite tarjoaa keinon kuvata vuorovaikutustilan kerroksisuutta ja oppilaiden jaettua orientaatiota teknologiaan. Väitöskirja osoittaa teknologian käytön mahdollisia ongelmakohtia luokkahuoneissa, joten tuloksia voidaan hyödyntää opetusmetodien ja -teknologian kehittämisessä.fin
dc.description.abstractDespite the ubiquitous role of technology in today’s classrooms, we lack a comprehensive understanding of trouble resolutions around it. This dissertation shows how pupils resolve trouble in peer interactions around and via digital technology at Finnish comprehensive schools. It also sheds light on how (re)negotiations of interactional space, or space of mutual embodied orientation and attention, feature in trouble resolution processes. Drawing on multimodal conversation analysis and video data from English as a Foreign Language lessons, the study offers a multimodal, micro-level analysis of the verbal, embodied, material, and digital resources used to collaboratively resolve two types of trouble related to technology, tasks, and peer interaction. The first concerns asymmetric access to digital devices and to classroom interactions, which hinders beginning and participating in tasks and building shared interactional spaces. It is resolved by negotiating access to a device through multimodal resources such as body shifts or rearrangements of the material environment (Article I) and, in hybrid classrooms, by testing technological tools to contact a remote pupil (Article II). The second trouble type halts the progression of already ongoing tasks. In these cases, shifts of eye gaze are used as one of the first resources to indicate and resolve trouble with the progression of tasks and interactions (Article III), and varied embodied resources together with digital actions can be used to manage mistakes made by peers during shared tasks (Article IV). The study highlights trouble resolutions as complex multimodal achievements and offers new insights into classroom peer interactions around technology and into interactional space. It introduces the concept of shared digital task space, which refers to a layer of the local interactional space formed when a group of pupils work on a digital device. In addition, the dissertation has implications for pedagogical practice and technological development as it draws attention to the potential problematics of incorporating technology into classrooms.eng
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesJYU Dissertations
dc.relation.haspart<b>Artikkeli I:</b> Vänttinen, M. (2024). Resolving asymmetry of access in peer interactions during digital tasks in EFL classrooms. <i>Linguistics and Education, 80, Article 101287.</i> DOI: <a href="https://doi.org/10.1016/j.linged.2024.101287"target="_blank"> 10.1016/j.linged.2024.101287</a>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli II:</b> Vänttinen, Minttu (2023). Constructing interactional space across distant locations in a hybrid classroom. <i>Manuscript submitted for publication. </i>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli III:</b> Vänttinen, M. (2022). Eye gaze as a resource in handling trouble around mobile devices in classroom interaction. <i>T. Seppälä, S. Lesonen, P. Iikkanen, & S. D'hondt (Eds.), Kieli, muutos ja yhteiskunta (pp. 395-413). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. AFinLA:n vuosikirja, 2022.</i> DOI: <a href="https://doi.org/10.30661/afinlavk.114401"target="_blank"> 10.30661/afinlavk.114401</a>
dc.relation.haspart<b>Artikkeli IV:</b> Vänttinen, M., & Kääntä, L. (2024). Multimodal blame attributions in technology-supported peer interaction. <i>Classroom Discourse, Early online.</i> DOI: <a href="https://doi.org/10.1080/19463014.2023.2292361"target="_blank"> 10.1080/19463014.2023.2292361</a>
dc.rightsIn Copyright
dc.titleResolving trouble in peer interaction around digital technology : multimodal negotiations of interactional space in face-to-face and hybrid classrooms
dc.typedoctoral thesis
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-952-86-0286-6
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_db06
dc.relation.issn2489-9003
dc.rights.copyright© The Author & University of Jyväskylä
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationdoctoralThesis
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright