Resolving trouble in peer interaction around digital technology : multimodal negotiations of interactional space in face-to-face and hybrid classrooms
Vaikka teknologialla on keskeinen rooli nykyluokkahuoneissa, ymmärryksemme oppilaiden ongelmanratkaisusta sen äärellä on puutteellista. Tämä väitöskirja tarkastelee oppilasryhmien multimodaalista ongelmanratkaisua digitaalisen teknologian ympärillä ja välityksellä tapahtuvassa vuorovaikutuksessa suomalaisissa peruskouluissa. Se osoittaa, kuinka vuorovaikutustilan eli yhteisen kehollisen orientaation neuvottelu punoutuu osaksi ratkaisuprosessia. Tutkimus perustuu multimodaaliseen keskustelunanalyysiin ja englannin tunneilta kerättyyn videoaineistoon. Vuorovaikutuksen mikrotason analyysi keskittyy niihin verbaalisiin, kehollisiin, materiaalisiin ja digitaalisiin resursseihin, joiden avulla oppilaat yhdessä ratkovat kahdentyyppisiä teknologiaan, tehtäviin ja vuorovaikutukseen liittyviä ongelmia. Ensimmäinen ongelmatyyppi liittyy epätasa-arvoiseen pääsyyn laitteille ja luokkahuonevuorovaikutukseen. Se vaikeuttaa tehtävien aloittamista ja niihin osallistumista sekä vuorovaikutustilan rakentamista. Pääsyä laitteille neuvotellaan multimodaalisesti esimerkiksi kehonliikkein ja materiaalista ympäristöä järjestelemällä (Artikkeli I), ja hybridiopetuksessa yhteyttä etäoppilaaseen rakennetaan testaamalla teknologisia laitteita (Artikkeli II). Toinen ongelmatyyppi esiintyy jo aloitetun tehtävän keskeytyessä esimerkiksi laite- tai vuorovaikutuksen ongelman takia. Tällöin katsetta käytetään yhtenä ensimmäisistä resursseista osoittamaan ja ratkomaan ongelmia (Artikkeli III), ja kehollisia ja digitaalisia resursseja yhdistellään puututtaessa toisen tekemiin virheisiin yhteistehtävissä (Artikkeli IV). Tulokset tuovat esiin ongelmanratkaisun monitahoisen, multimodaalisen luonteen ja lisäävät ymmärrystä luokkahuoneen vertaisvuorovaikutuksesta. Tutkimuksessa esitelty uusi jaetun digitaalisen tehtävätilan käsite tarjoaa keinon kuvata vuorovaikutustilan kerroksisuutta ja oppilaiden jaettua orientaatiota teknologiaan. Väitöskirja osoittaa teknologian käytön mahdollisia ongelmakohtia luokkahuoneissa, joten tuloksia voidaan hyödyntää opetusmetodien ja -teknologian kehittämisessä.
...
Despite the ubiquitous role of technology in today’s classrooms, we lack a comprehensive understanding of trouble resolutions around it. This dissertation shows how pupils resolve trouble in peer interactions around and via digital technology at Finnish comprehensive schools. It also sheds light on how (re)negotiations of interactional space, or space of mutual embodied orientation and attention, feature in trouble resolution processes. Drawing on multimodal conversation analysis and video data from English as a Foreign Language lessons, the study offers a multimodal, micro-level analysis of the verbal, embodied, material, and digital resources used to collaboratively resolve two types of trouble related to technology, tasks, and peer interaction. The first concerns asymmetric access to digital devices and to classroom interactions, which hinders beginning and participating in tasks and building shared interactional spaces. It is resolved by negotiating access to a device through multimodal resources such as body shifts or rearrangements of the material environment (Article I) and, in hybrid classrooms, by testing technological tools to contact a remote pupil (Article II). The second trouble type halts the progression of already ongoing tasks. In these cases, shifts of eye gaze are used as one of the first resources to indicate and resolve trouble with the progression of tasks and interactions (Article III), and varied embodied resources together with digital actions can be used to manage mistakes made by peers during shared tasks (Article IV). The study highlights trouble resolutions as complex multimodal achievements and offers new insights into classroom peer interactions around technology and into interactional space. It introduces the concept of shared digital task space, which refers to a layer of the local interactional space formed when a group of pupils work on a digital device. In addition, the dissertation has implications for pedagogical practice and technological development as it draws attention to the potential problematics of incorporating technology into classrooms.
...
Publisher
Jyväskylän yliopistoISBN
978-952-86-0286-6ISSN Search the Publication Forum
2489-9003Contains publications
- Artikkeli I: Vänttinen, M. (2024). Resolving asymmetry of access in peer interactions during digital tasks in EFL classrooms. Linguistics and Education, 80, Article 101287. DOI: 10.1016/j.linged.2024.101287
- Artikkeli II: Vänttinen, Minttu (2023). Constructing interactional space across distant locations in a hybrid classroom. Manuscript submitted for publication.
- Artikkeli III: Vänttinen, M. (2022). Eye gaze as a resource in handling trouble around mobile devices in classroom interaction. T. Seppälä, S. Lesonen, P. Iikkanen, & S. D'hondt (Eds.), Kieli, muutos ja yhteiskunta (pp. 395-413). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. AFinLA:n vuosikirja, 2022. DOI: 10.30661/afinlavk.114401
- Artikkeli IV: Vänttinen, M., & Kääntä, L. (2024). Multimodal blame attributions in technology-supported peer interaction. Classroom Discourse, Early online. DOI: 10.1080/19463014.2023.2292361
Metadata
Show full item recordCollections
- JYU Dissertations [859]
- Väitöskirjat [3586]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Resolving asymmetry of access in peer interactions during digital tasks in EFL classrooms
Vänttinen, Minttu (Elsevier, 2024)In face-to-face classrooms, when mutual visual and/or aural access to a digital device is needed but lacking during digital tasks, participants display an orientation to asymmetric access and resolve the issue through ... -
Eye gaze as a resource in handling trouble around mobile devices in classroom interaction
Vänttinen, Minttu (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2022)This paper offers an insight into how interaction is multimodally built during taskaccomplishment around mobile devices in classroom interaction. More specifically, it investigates eye gaze as a resource in recruiting help ... -
“Do you understand (me)?” negotiating mutual understanding by using gaze and environmentally coupled gestures between two deaf signing participants
Sivunen, Nina; Tapio, Elina (De Gruyter Mouton, 2022)In this paper we explore the use of multimodal and multilingual semiotic resources in interactions between two deaf signing participants, a researcher and an asylum seeker. The focus is on the use of gaze and environmentally ... -
Mediated learning materials : visibility checks in telepresence robot mediated classroom interaction
Jakonen, Teppo; Jauni, Heidi (Routledge, 2021)Videoconferencing is increasingly used in education as a way to support distance learning. This article contributes to the emerging interactional literature on video-mediated educational interaction by exploring how a ... -
Navigating the ‘grey zone’ : teachers’ practices around students’ online interactions
Mehtälä, Saana; Salo, Markus; Pirkkalainen, Henri (Routledge, 2024)Background A wide variety of information and communication technologies (ICTs) is increasingly embedded into numerous facets of everyday life. Young people, in particular, are often viewed as eager and skilful users of ...