Show simple item record

dc.contributor.advisorTuomi, Kirsi
dc.contributor.authorKervinen, Henna
dc.date.accessioned2024-08-01T05:10:39Z
dc.date.available2024-08-01T05:10:39Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96455
dc.description.abstractTunnetaitojen hallinnalla on kokonaisvaltainen vaikutus lasten fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin. Viimeisten vuosikymmenten aikana on syntynyt erilaisia ohjelmia tukemaan lasten tunnetaitojen kehittymistä. Myös tutkimus musiikin ja tunteiden yhteydestä on kasvanut ja musiikin on todettu vaikuttavan moniin eri tunneprosessin vaiheisiin. Musiikkikasvatuksen on todettu olevan hyödyllistä lasten sosiaaliselle ja emotionaaliselle kehitykselle. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli luoda malli tunnetaitomuskarille, jossa yhdistyy musiikkikasvatus ja tunnetaitokasvatus. Tutkimus toteutettiin musiikkileikkikouluryhmässä musiikkiopistossa. Tutkimusstrategiana oli toimintatutkimus ja tutkimus eteni toimintatutkimuksen syklisen prosessin mukaisesti. Aineiston keruun menetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia, reflektiivistä keskustelua sekä tutkimuspäiväkirjaa. Aineistoksi muodostui tutkijan reflektiopäiväkirja sekä kollegan havainnot. Aineistot analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Kahdessa ensimmäisessä tutkimussyklissä analyysi tapahtui aineistolähtöisesti ja sen jälkeen sekä aineistolähtöisesti että teoriaohjaavasti. Tuloksena muodostui malli tunnetaitomuskarin toteuttamiselle musiikkileikkikoulussa. Musiikki osoittautui toimivaksi välineeksi lasten tunnetaitojen opetuksessa. Mallia on mahdollista hyödyntää myös varhaiskasvatuksessa, alkuopetuksessa ja musiikkiterapiassa.fi
dc.format.extent39
dc.language.isofi
dc.subject.othersosiaalisemotionaalinen oppiminen
dc.subject.othertunnetaitomuskari
dc.titleTunnetaitomuskari : toimintatutkimus tunnetaitojen opettamisesta musiikkileikkikoulussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202408015277
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkiterapiafi
dc.contributor.oppiaineMusic Therapyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3053
dc.subject.ysomusiikkileikkikoulut
dc.subject.ysotunnetaidot


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record