B2B SaaS-myyntimallien asiakasuskollisuus
Tekijät
Päivämäärä
2024Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.
Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Nykypäivän SaaS-yritykset kamppailevat jatkuvasti uusista ja uskollisista asiakkaista jatkuvasti kilpailulla liiketoiminta-alalla. Tämä haastaa yrityksiä luomaan SaaS-tuotettaan ja myyntimalliaan jatkuvaan muutokseen ja tapaan toimia. Tämän tutkimuksen tarkoitus selvittää, miten eri SaaS-myyntimallit vaikuttavat yrityksien asiakasuskollisuuteen B2B-kontekstissa.
Tutkimuksessa luodaan puolistrukturoitu kyselytutkimus kymmenelle eri SaaS-yritykselle. Lopuksi suoritetaan tutkimuksesta yhteenveto, tuloksien pohdinta ja jatkotutkimusaiheiden ideointi tulevaisuuden tutkimuksia varten.
Tutkielma on koostettu kirjallisuuskatsauksesta ja empiirisestä osiosta. Kirjallisuuskatsauksessa pyrittiin tuomaan esiin teoriapohjaisesti tällä hetkellä yleisimmät SaaS-myyntimallit Self-service, Transaktio ja Enterprise. Kirjallisuuskatsauksessa tuotiin esille akateemisiin artikkeleihiin perustuvaa teoriapohjaa B2B-yrityksien asiakasuskollisuudesta ja sen ennustettavuudesta.
Tutkimuksen kyselyhaastattelun pohjalta SaaS-myyntimallit nojaavat asiakasuskollisuuteen ja itse asiakasuskollisuus pyrkii myös vaikuttamaan SaaS-myyntimalleihin tapoina toimia yrityksissä. Tämä ilmenee kohdeyrityksen vastauksissa annetun esimerkin viral loop:n kautta hyödyntämällä markkinointistrategisesti asiakkaiden sitouttamista, palvelun laadun parantamista ja luottamuksen rakentamista. SaaS-myyntimallien välillä asiakasuskollisuuden vaikutukset ovat osaltaan hyvinkin konkreettisia, mikäli palveluntarjoaja on ihmisläheisesti palveluntarjonnassa läsnä, mutta toisaalta kaukaisempaakin esimerkiksi kuten Self-service -mallissa.
Tutkimus pyrki vastaamaan myyntimallikohtaisesti vaikutuksia asiakasuskollisuuteen ja näiden tuloksien pohjalta pystytään muotoilemaan jatkotutkimus-aiheita. Jatkotutkimusaiheita voidaan rajata esimerkiksi myyntimallikohtaisesti tai yleistettävä tasolla. Hyvänä tutkimuskohteena voisi olla esimerkiksi tuloksissa esiin tullutta asiakaspoistumaa ja niiden vaikutuksia B2B SaaS-yrityksien kasvuun ja kannattavuuteen. Jatkotutkimusaihetta löytyy myös tutkimuksessa vähiten asiakasuskollisimmaksi nousseen Self-service -mallin asiakasuskollisuuden parantamisesta.
Tutkimus on toteutettu Pro gradu -tutkielmana Jyväskylän yliopistossa vuosina 2023–2024.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tuottojohtamisstrategian mukaisen dynaamisen hinnoittelun koettu oikeudenmukaisuus
Metsälä, Lari (2019)Tuottojohtaminen on hinnoittelun ja kapasiteetinhallinnan strategia, joka pyrkii tuoton maksimointiin myyntiprosessissa, jonka ominaispiirteitä ovat rajattu kapasiteetti, satunnaisesti vaihtuva kysyntä ja tietty aikaväli, ... -
Koetun arvon ja asiakastyytyväisyyden vaikutus asiakasuskollisuuteen
Nyrönen, Ulla (2017)Asiakkaan kokema arvo on ollut viime vuosina paljon esillä, kun on pohdittu, miten yritykset voisivat houkutella uusia asiakkaita ja säilyttää nykyiset kannattavat asiakkaat. Menestyäkseen yrityksen tulee erottautua ... -
Retail banking in the aftermath of the financial crisis
Sääskilahti, Jaakko (University of Jyväskylä, 2018)This thesis considers the effects of the global financial crisis that started in 2008 on the retail banking environment and on banks’ behavior during and in the aftermath of the crisis. The thesis consists of an ... -
The effects of perceived value, satisfaction, and advertising on share of wallet and word of mouth in a retailing context
Häkkinen, Juho (2016)Customer loyalty as a topic has been of interest to managers and researchers for several decades. There are a few antecedents for explaining customer loyalty in marketing literature, and researchers have discussed the ... -
Investigating the Impact of Rewarded Social Media Engagement, Trust, Perceived Switching Cost and Loyalty on Loyalty Members in Sports Industry
Rauf, Muniba; Karjaluoto, Heikki (Routledge, 2023)Social media has changed the way people interact with companies and one another as well as become a powerful tool for enhancing touchpoints with customers. While many studies on loyalty, loyalty/reward programmes exists, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.