dc.contributor.author | Ylönen, Susanne | |
dc.contributor.author | Hietalahti, Jarno | |
dc.date.accessioned | 2024-07-11T06:01:26Z | |
dc.date.available | 2024-07-11T06:01:26Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Ylönen, S., & Hietalahti, J. (2024). Huumori ja turvallinen tila yliopisto-opetuksessa. <i>Yliopistopedagogiikka</i>, <i>31</i>(1). <a href="https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2024/06/20/huumori-ja-turvallinen-tila-yliopisto-opetuksessa/" target="_blank">https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2024/06/20/huumori-ja-turvallinen-tila-yliopisto-opetuksessa/</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_220982567 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96403 | |
dc.description.abstract | This article examines the convergence of humor and safer space practices within higher education. We ask what teachers committed to the creation of safe spaces should take into consideration if they want to use humor in their classes. The aim of this paper is thus to scrutinize the tensions between laughter and safety, as well as the potentials and risks involved in the use of humor within teaching. Our main claim is that safe spaces can incorporate humor – even in its coarse forms. We maintain, that claims about the incompatibility of safety and intellectually challenging themes are erroneous, and we hold that humor may be both humane and biting at the same time because the topic of the joke alone does not determine the safety of the situation. On the contrary, when a space is safe, humor can be used to discuss even dark and difficult themes. Our analysis is philosophical and draws on humor studies as well as feminist and humanist pedagogy. | en |
dc.description.abstract | Tässä artikkelissa tarkastelemme huumorin ja turvallisen tilan kytköksiä yliopisto-opetuksen piirissä. Kysymme, mitä turvallisemman tilan tuottamiseen sitoutuneen yliopisto-opettajan kannattaa ottaa huomioon, jos hän haluaa käyttää opetuksessaan huumoria. Tarkastelemme siis naurun ja turvallisuuden tunteen välisiä jännitteitä ja myönteistä potentiaalia sekä riskejä, joita huumorin käyttöön opetustilanteissa liittyy. Ensisijaisesti väitämme, että turvalliseen tilaan mahtuu huumoria – myös räävitöntä sellaista. Argumentoimme, että julkisessa ja tieteellisessä keskustelussa esiintyneet väitteet turvallisen tilan ja haastavan ajattelun yhteensovittamattomuudesta ovat virheellisiä ja väitämme, että huumori voi olla samanaikaisesti sekä humaania että pisteliästä, koska vitsailun aihe yksinään ei määritä tilanteen turvallisuutta. Pikemminkin päinvastoin: tilan ollessa turvallinen huumoria voi käyttää myös synkkien ja vaikeiden aiheiden käsittelyssä. Analyysimme on painotetusti filosofis-huumorintutkimuksellinen, ja se tukeutuu feministiseen ja humanistiseen pedagogiikkaan. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum | |
dc.relation.ispartofseries | Yliopistopedagogiikka | |
dc.relation.uri | https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2024/06/20/huumori-ja-turvallinen-tila-yliopisto-opetuksessa/ | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.title | Huumori ja turvallinen tila yliopisto-opetuksessa | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202407115229 | |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.relation.issn | 2242-8070 | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 31 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.relation.grantnumber | 330860 | |
dc.subject.yso | feministinen pedagogiikka | |
dc.subject.yso | korkeakouluopetus | |
dc.subject.yso | opetustilanne | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.subject.yso | nauru | |
dc.subject.yso | huumori | |
dc.subject.yso | turvallisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p14334 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1246 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p569 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1584 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7715 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p9239 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7349 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.relation.funder | Research Council of Finland | en |
dc.relation.funder | Suomen Akatemia | fi |
jyx.fundingprogram | Postdoctoral Researcher, AoF | en |
jyx.fundingprogram | Tutkijatohtori, SA | fi |
jyx.fundinginformation | Kirjoitettu Akatemia-hankkeeni aikana, julkaisu tapahtunut hankkeen päätyttyä, projektinumero: 330860 | |
dc.type.okm | A1 | |