Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorYlönen, Susanne
dc.contributor.authorHietalahti, Jarno
dc.date.accessioned2024-07-11T06:01:26Z
dc.date.available2024-07-11T06:01:26Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationYlönen, S., & Hietalahti, J. (2024). Huumori ja turvallinen tila yliopisto-opetuksessa. <i>Yliopistopedagogiikka</i>, <i>31</i>(1). <a href="https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2024/06/20/huumori-ja-turvallinen-tila-yliopisto-opetuksessa/" target="_blank">https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2024/06/20/huumori-ja-turvallinen-tila-yliopisto-opetuksessa/</a>
dc.identifier.otherCONVID_220982567
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96403
dc.description.abstractThis article examines the convergence of humor and safer space practices within higher education. We ask what teachers committed to the creation of safe spaces should take into consideration if they want to use humor in their classes. The aim of this paper is thus to scrutinize the tensions between laughter and safety, as well as the potentials and risks involved in the use of humor within teaching. Our main claim is that safe spaces can incorporate humor – even in its coarse forms. We maintain, that claims about the incompatibility of safety and intellectually challenging themes are erroneous, and we hold that humor may be both humane and biting at the same time because the topic of the joke alone does not determine the safety of the situation. On the contrary, when a space is safe, humor can be used to discuss even dark and difficult themes. Our analysis is philosophical and draws on humor studies as well as feminist and humanist pedagogy.en
dc.description.abstractTässä artikkelissa tarkastelemme huumorin ja turvallisen tilan kytköksiä yliopisto-opetuksen piirissä. Kysymme, mitä turvallisemman tilan tuottamiseen sitoutuneen yliopisto-opettajan kannattaa ottaa huomioon, jos hän haluaa käyttää opetuksessaan huumoria. Tarkastelemme siis naurun ja turvallisuuden tunteen välisiä jännitteitä ja myönteistä potentiaalia sekä riskejä, joita huumorin käyttöön opetustilanteissa liittyy. Ensisijaisesti väitämme, että turvalliseen tilaan mahtuu huumoria – myös räävitöntä sellaista. Argumentoimme, että julkisessa ja tieteellisessä keskustelussa esiintyneet väitteet turvallisen tilan ja haastavan ajattelun yhteensovittamattomuudesta ovat virheellisiä ja väitämme, että huumori voi olla samanaikaisesti sekä humaania että pisteliästä, koska vitsailun aihe yksinään ei määritä tilanteen turvallisuutta. Pikemminkin päinvastoin: tilan ollessa turvallinen huumoria voi käyttää myös synkkien ja vaikeiden aiheiden käsittelyssä. Analyysimme on painotetusti filosofis-huumorintutkimuksellinen, ja se tukeutuu feministiseen ja humanistiseen pedagogiikkaan.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherYliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum
dc.relation.ispartofseriesYliopistopedagogiikka
dc.relation.urihttps://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2024/06/20/huumori-ja-turvallinen-tila-yliopisto-opetuksessa/
dc.rightsCC BY 4.0
dc.titleHuumori ja turvallinen tila yliopisto-opetuksessa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202407115229
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.relation.issn2242-8070
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume31
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumber330860
dc.subject.ysofeministinen pedagogiikka
dc.subject.ysokorkeakouluopetus
dc.subject.ysoopetustilanne
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysonauru
dc.subject.ysohuumori
dc.subject.ysoturvallisuus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14334
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1246
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p569
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1584
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7715
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9239
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7349
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.relation.funderResearch Council of Finlanden
dc.relation.funderSuomen Akatemiafi
jyx.fundingprogramPostdoctoral Researcher, AoFen
jyx.fundingprogramTutkijatohtori, SAfi
jyx.fundinginformationKirjoitettu Akatemia-hankkeeni aikana, julkaisu tapahtunut hankkeen päätyttyä, projektinumero: 330860
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY 4.0