Show simple item record

dc.contributor.authorOrszag, Aaron
dc.contributor.editorKároly, Adrienn
dc.contributor.editorKokkonen, Lotta
dc.contributor.editorGerlander, Maija
dc.contributor.editorTaalas, Peppi
dc.date.accessioned2024-07-08T07:08:40Z
dc.date.available2024-07-08T07:08:40Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationOrszag, A. (2024). Student perceptions of teaching presence in an online academic reading module : an action research study. In A. Károly, L. Kokkonen, M. Gerlander, & P. Taalas (Eds.), <i>Driving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education</i> (pp. 181-198). University of Jyväskylä. JYU Studies, 1. <a href="https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5" target="_blank">https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5</a>
dc.identifier.otherCONVID_221011749
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96327
dc.description.abstractUnderstanding students’ perceptions of teaching presence in online learning environments is crucial for designing effective teaching. This action research project took place over four years with four different cohorts and examined how teaching presence, a key dimension of the Community of Inquiry (CoI) framework, was affected by three pedagogical factors: embedded support, learning environment layout, and teacher feedback against a base model. The study involved first-year bachelor’s students in education enrolled in a mandatory language course focusing on academic literacies. Embedded within this course was an e-learning module designed to develop students’ academic reading skills. The aim of the action research was to determine whether student perceptions of teaching presence significantly increased with the introduction of each of the pedagogical factors. The research also investigated how students’ confidence in their academic ability (CAA), confidence in English (CE), and working mode (WM, individual or group work) affected their perceptions of teaching presence in the module. Confirmatory factor analysis, measurement invariance, comparison of means, and regression analysis were used to test different variables. The results indicate that embedded support seems to be the most crucial pedagogical factor affecting students’ perceptions of teaching presence. There was no significant difference observed in the effect of students’ CAA, CE, and WM on their perception of teaching presence across all four cohorts. However, in the 2021 cohort, students who completed the e-learning module individually reported significantly higher perceived teaching presence than did those who worked in a group. These students appeared to form groups based on perceived CAA rather than selfrated CE, but this finding was not observed across the other three cohorts. The results highlight the impact of different pedagogical factors and student choices on teaching presence, which has important implications for designing effective online courses.en
dc.description.abstractTehokkaan opetuksen suunnittelun kannalta on ratkaisevan tärkeää ymmärtää, miten opiskelijat havaitsevat opetuksellisen läsnäolon verkko-oppimisympäristöissä. Tässä nelivuotisessa ja neljän eri kohortin toimintatutkimushankkeessa selvitettiin, miten kolme pedagogista tekijää, eli integroitu tuki, oppimisympäristön järjestelyt ja opettajan antama palaute verrattuna perusmalliin, vaikuttivat opetukselliseen läsnäoloon, joka on keskeinen ulottuvuus tutkivan yhteisön (Community of Inquiry, CoI) mallissa. Tutkimukseen osallistui ensimmäisen vuoden kasvatustieteen kandidaattiopiskelijoita, jotka suorittivat pakollista akateemisten tekstitaitojen kurssia. Kurssiin sisältyi verkko-opetusmoduuli, jonka tarkoituksena oli kehittää opiskelijoiden akateemista lukutaitoa. Toimintatutkimuksen tavoitteena oli selvittää, lisäsikö kunkin pedagogisen tekijän käyttöönotto merkittävästi opiskelijoiden havaintoja opetuksellisesta läsnäolosta. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten opiskelijoiden luottamus akateemisiin kykyihinsä (CAA) ja englannin kielen taitoonsa (CE) sekä heidän käyttämänsä työskentelytapa (WM, yksilötai ryhmätyöskentely) vaikuttivat heidän havaintoihinsa opetuksellisesta läsnäolosta moduulissa. Muuttujia testattiin konfirmatorisen faktorianalyysin, mittausinvarianssin, keskiarvovertailun ja regressioanalyysin avulla. Tulokset osoittavat, että integroitu tuki näyttää olevan tärkein opiskelijoiden havaintoihin opetuksellisesta läsnäolosta vaikuttava tekijä. Minkään kohortin osalta ei todettu merkitsevää eroa opiskelijoiden CAA:n, CE:n ja WM:n vaikutuksessa heidän havaintoihinsa opetuksellisesta läsnäolosta. Vuoden 2021 kohortissa verkko-opetusmoduulin yksilöllisesti suorittaneet opiskelijat kuitenkin raportoivat havainneensa opetuksellista läsnäoloa huomattavasti enemmän kuin ryhmässä työskennelleet opiskelijat. Nämä opiskelijat näyttivät muodostavan ryhmiä pikemminkin koetun CAA:n kuin itsearvioidun CE:n perusteella, mutta tätä havaintoa ei tehty kolmessa muussa kohortissa. Tulokset tuovat esiin erilaisten pedagogisten tekijöiden ja opiskelijoiden valintojen vaikutukset opetukselliseen läsnäoloon, millä on merkittäviä implikaatioita toimivien verkkokurssien suunnitteluun.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (240 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherUniversity of Jyväskylä
dc.relation.ispartofDriving and embracing change : learning and teaching languages and communication in higher education
dc.relation.ispartofseriesJYU Studies
dc.relation.urihttps://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0238-5
dc.rightsCC BY-NC 4.0
dc.subject.otheropetuksellinen läsnäolo
dc.subject.otherakateeminen lukeminen
dc.subject.othertutkiva yhteisö
dc.subject.otherteaching presence
dc.subject.otheracademic reading
dc.subject.othercommunity of inquiry
dc.titleStudent perceptions of teaching presence in an online academic reading module : an action research study
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202407085154
dc.contributor.laitosMonikielisen akateemisen viestinnän keskusfi
dc.contributor.laitosCentre for Multilingual Academic Communicationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.relation.isbn978-952-86-0238-5
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange181-198
dc.relation.issn2814-8843
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Authors and University of Jyväskylä 2024
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysokorkeakouluopiskelu
dc.subject.ysokorkeakouluopetus
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysopedagoginen suunnittelu
dc.subject.ysoverkko-opetus
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysotoimintatutkimus
dc.subject.ysokohorttitutkimus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13164
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1246
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p988
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23087
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6621
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4835
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p182
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p25606
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY-NC 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY-NC 4.0