In words and images: Interpreting the rhetoric of WWF UK's and Greenpeace UK's Instagram posts
WWF ja Greenpeace ovat vanhoja ja globaalisti arvostettuja ympäristöorganisaatioita, joilla on tärkeä rooli ympäristöongelmien ratkomisessa. Organisaatiot tekevät koulutustyötä, osallistuvat politiikkaan, suojelevat biodiversiteettiä ja tuottavat uutta tietoa ympäristöstä pääasiallisesti lahjoitusvaroin ja vapaaehtoisvoimin. Varojen tulonlähde nostaa esille yleisöön vetoavan retoriikan tarpeen, jotta lahjoituksia saadaan toiminnan jatkumiseksi. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, millaista retoriikkaa Iso-Britanniassa toimivat WWF UK ja Greenpeace UK käyttävät Instagram-julkaisuissaan aktivoidakseen mahdollisia lahjoittajia. Pyrkimyksenä on analysoida julkaisuja laadullisen sisällönanalyysin ja kuva-analyysin kautta ja selvittää, onko organisaatioiden retoriikassa eroavaisuuksia. Ympäristöorganisaatioiden retoriikan tutkiminen syventää myös ymmärrystä ekolingvistiikan tutkimusalueella, jossa kielellä nähdään olevan ratkaiseva rooli ympäristöongelmien ratkaisemisessa. Tulosten perusteella, Greenpeace UK ja WWF UK vaikuttavat hyödyntävän sekä kuvissa että kuvateksteissä erityisesti Aristoteleen retoriikan kolmijakoa (ethos, pathos, logos). Lisäksi analyysissä nousee esille monia muita retorisia keinoja, kuten retorisia kysymyksiä ja metaforia, joiden avulla organisaatiot pyrkivät herättämään lukijassa mielenkiintoa, elävöittämään julkaisuja ja tehostamaan niiden vaikuttavuutta. Mahdollinen jatkotutkimuskohde olisi perehtyä esimerkiksi sellaisiin julkaisuihin, jotka sisältävät useampia kuvia, sillä niihin sisältyy muun muassa mahdollisuus käyttää monipuolisemmin erilaisia retorisia keinoja. Lisäksi olisi mielenkiintoista tarkastella, muuttuuko organisaatioiden käyttämä retoriikka esimerkiksi akuuttien ympäristökriisien tai organisaatioon kohdistuvien ulkoisten tekijöiden kuten oikeuskäyntien myötä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Environmental rhetoric in Finnish business : environmental values and stakeholder relations in the corporate argumentation of acceptable environmental management
Onkila, Tiina (University of Jyväskylä, 2009)Technical and strategic orientations have dominated the field of environmental management research as well as corporate practices. Understanding of the power of language, cultural words and human interaction has been missing ... -
Employee Rhetoric in the Acceptance or Rejection of Corporate Environmentalism
Onkila, Tiina (Sage Publications, Inc., 2017)This study explores how employees in a Finnish financial company use rhetorical strategies to accept or reject corporate environmentalism. It is based on a qualitative study in which face-to-face interviews were conducted ... -
China's rhetoric and soft power towards the Portuguese-speaking countries : the case of Angola
Tavares Martins, Nuno (2014)The thesis analyses China’s foreign policy towards the Portuguese-speaking countries, particularly the case of Angola. The People’s Republic of China has been putting great emphasis on the relations with other developing ... -
A rhetoric of reduction : Bertrand de Jouvenel's pure theory of politics as persuasion
Vauhkonen, Jouni (University of Jyväskylä, 2002)Bertrand de Jouvenel's pure theory of politics includes an important Microscopic view of politics. In this study I am searching for Reasons why de Jouvenel thought that we should find politics from every situation where ...