A rhetoric of reduction : Bertrand de Jouvenel's pure theory of politics as persuasion
Bertrand de Jouvenel's pure theory of politics includes an important Microscopic view of politics. In this study I am searching for Reasons why de Jouvenel thought that we should find politics from every situation where "A tells B to do H". I call this attitude a "rhetoric of reduction", which is not so pure as de Jouvenel believed, but a product of a certain intellectual and political situation. I discuss the formation of pure politics in its context and I also try to find out what de Jouvenel may have been doing in saying what he said. The study shows how the pure politics was formed from the main idea of Du Pouvoir (1945): the dialectic of command,which combines several ideas of Weber, Hegel, and Marx. However, the pure politics was formed in a situation where political theorists discussed the end of ideology, depoliticisation, and the death of political theory and political philosophy. The pure theory of politics was meant to be a counter-move, a new beginning, against these end debates
...


Publisher
University of JyväskyläISBN
951-39-1357-0ISSN Search the Publication Forum
0075-4625Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Väitöskirjat [3298]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“You, who can resend life or raise the dead” : a study on rhetorical devices and persuasiveness of games console TV advertising
Laulainen, Emilia (2021)Mainonnan, sekä mainonnassa hyödynnettyjen retoristen strategioiden näkyvyys ja suosio tutkimuksessa on nostanut päätään merkittävästi lähivuosina, eikä suotta: Retorisilla keinoilla kuvataan olevan yhä suurempi merkitys ... -
Kootut retoriikat : esimerkkejä politiikan luennasta
Palonen, Kari (Jyväskylän yliopisto, 1997) -
Kun Nato politisoitui : turvallisuuspoliittinen kamppailu Suomen Nato-jäsenyydestä
Kivilahti, Eerik (2023)Tässä tutkielmassa tarkastellaan suomalaista Nato-keskustelua näkökulmasta, jossa turvallisuuspoliittinen toiminta ymmärretään politiikan toiminta- ja kamppailuperspektiivistä lähtien. Lähtökohtana on, että poliittisten ... -
Emotional appeals as persuasion techniques in non-profit organization Greenpeace’s Twitter account
Harju, Veera (2020)Tämä kandidaatintutkielma käsittelee tunteisiin vetoavia ja tunteita herättäviä retorisia keinoja, joiden pyrkimyksenä on vakuuttaa yleisöä. Tutkimus kohdistui voittoa tavoittelemattoman järjestön Greenpeacen Twitter-julkaisuihin ... -
"This will not be a Ponzi scheme" : persuasion in an American Ponzi scheme
Luukkonen, Tiina (2014)