Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKytölä , Samu
dc.contributor.authorSaarinen, Amanda
dc.date.accessioned2024-07-04T11:38:01Z
dc.date.available2024-07-04T11:38:01Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96308
dc.description.abstractWWF ja Greenpeace ovat vanhoja ja globaalisti arvostettuja ympäristöorganisaatioita, joilla on tärkeä rooli ympäristöongelmien ratkomisessa. Organisaatiot tekevät koulutustyötä, osallistuvat politiikkaan, suojelevat biodiversiteettiä ja tuottavat uutta tietoa ympäristöstä pääasiallisesti lahjoitusvaroin ja vapaaehtoisvoimin. Varojen tulonlähde nostaa esille yleisöön vetoavan retoriikan tarpeen, jotta lahjoituksia saadaan toiminnan jatkumiseksi. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, millaista retoriikkaa Iso-Britanniassa toimivat WWF UK ja Greenpeace UK käyttävät Instagram-julkaisuissaan aktivoidakseen mahdollisia lahjoittajia. Pyrkimyksenä on analysoida julkaisuja laadullisen sisällönanalyysin ja kuva-analyysin kautta ja selvittää, onko organisaatioiden retoriikassa eroavaisuuksia. Ympäristöorganisaatioiden retoriikan tutkiminen syventää myös ymmärrystä ekolingvistiikan tutkimusalueella, jossa kielellä nähdään olevan ratkaiseva rooli ympäristöongelmien ratkaisemisessa. Tulosten perusteella, Greenpeace UK ja WWF UK vaikuttavat hyödyntävän sekä kuvissa että kuvateksteissä erityisesti Aristoteleen retoriikan kolmijakoa (ethos, pathos, logos). Lisäksi analyysissä nousee esille monia muita retorisia keinoja, kuten retorisia kysymyksiä ja metaforia, joiden avulla organisaatiot pyrkivät herättämään lukijassa mielenkiintoa, elävöittämään julkaisuja ja tehostamaan niiden vaikuttavuutta. Mahdollinen jatkotutkimuskohde olisi perehtyä esimerkiksi sellaisiin julkaisuihin, jotka sisältävät useampia kuvia, sillä niihin sisältyy muun muassa mahdollisuus käyttää monipuolisemmin erilaisia retorisia keinoja. Lisäksi olisi mielenkiintoista tarkastella, muuttuuko organisaatioiden käyttämä retoriikka esimerkiksi akuuttien ympäristökriisien tai organisaatioon kohdistuvien ulkoisten tekijöiden kuten oikeuskäyntien myötä.fi
dc.format.extent63
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherenvironmental organisations
dc.subject.otherecolinguistics
dc.subject.otherWWF
dc.subject.otherGreenpeace
dc.titleIn words and images: Interpreting the rhetoric of WWF UK's and Greenpeace UK's Instagram posts
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202407045135
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoInstagram
dc.subject.ysoretoriikka
dc.subject.ysoluonnonsuojelujärjestöt
dc.subject.ysoInstagram
dc.subject.ysorhetoric
dc.subject.ysoenvironmental protection organisations
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright