Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKetonen, Laura
dc.date.accessioned2024-07-04T08:27:22Z
dc.date.available2024-07-04T08:27:22Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationKetonen, L. (2024). Opettajien näkemyksiä matematiikan ja fysiikan päättöarvioinnin kriteereistä. <i>Ainedidaktiikka</i>, <i>Tulossa</i>. <a href="https://doi.org/10.23988/ad.142709" target="_blank">https://doi.org/10.23988/ad.142709</a>
dc.identifier.otherCONVID_220920720
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96299
dc.description.abstractOver the past decade, Finnish basic education (grades 1-9) has undergone an assessment reform that has resulted in a criteria-based final assessment. A prerequisite for good criteria-based assessment is functional assessment criteria. In Finland, teachers are responsible for the design and implementation of assessment, so their views on the criteria are crucial. In this qualitative study, I examine teachers’ (N = 28) views of assessment criteria in physics and mathematics. The lack of detail, the incoherence of the underlying taxonomy, and the need to calibrate low and high grades were emphasized in the teachers’ responses. The challenges identified can be used to inform the development of assessment criteria, both within and beyond basic education.en
dc.description.abstractPeruskoulun arviointia on viime vuosikymmenen aikana uudistettu. Uudistuksessa peruskouluun on luotu kriteeriperustainen päättöarviointi. Muutoksen jälkeen on aika tutkia sen tuloksia. Toimivan kriteeriperustaisen arvioinnin edellytyksenä ovat toimivat arviointikriteerit. Suomessa opettajat vastaavat arvioinnin suunnittelusta ja toteutuksesta, joten heidän näkemyksensä kriteereistä ovat tärkeitä niiden toimivuutta arvioidessa. Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastelen, mitä hyvää ja mitä kehitettävää opettajat (N = 28) näkivät matematiikan ja fysiikan kriteereissä. Tulosten perusteella matematiikan ja fysiikan oppiaineiden erilainen luonne, ja arviointikriteereiden luomisessa tehdyt erilaiset ratkaisut tuovat kriteereiden käyttöön omanlaisiaan haasteita. Tunnistetuista haasteista voidaan hyödyntää kriteereiden suunnittelu- ja kehitystyössä niin peruskoulussa kuin laajemminkin.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen ainedidaktinen tutkimusseura ry
dc.relation.ispartofseriesAinedidaktiikka
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.subject.otherarviointi
dc.subject.otherpäättöarviointi
dc.subject.otherperuskoulu
dc.subject.otherarviointikriteerit
dc.subject.otheropettajien näkemykset
dc.titleOpettajien näkemyksiä matematiikan ja fysiikan päättöarvioinnin kriteereistä
dc.typeresearch article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202407045127
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.relation.issn2489-5636
dc.relation.volumeTulossa
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2024 Ainedidaktiikka
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationarticle
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysooppilasarviointi
dc.subject.ysopäättöarviointi
dc.subject.ysokriteerit
dc.subject.ysoarviointi
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2518
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7111
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16700
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7607
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7413
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.relation.doi10.23988/ad.142709
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC-ND 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC-ND 4.0