Jatkuva tavoitettavuus ja työmotivaatio viestinnän asiantuntijoiden teknologiavälitteisessä työssä
Authors
Date
2024Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkielman tavoitteena oli kartoittaa, millaisena viestinnän asiantuntijat kokevat työmotivaation ja
jatkuvan tavoitettavuuden ja sen hallinnan teknologiavälitteisessä työssä, sekä miten eri tavoin motivoituneet
viestinnän asiantuntijat suhtautuvat jatkuvaan tavoitettavuuteen. Tutkielmassa pyrittiin vastaamaan kolmeen
tutkimuskysymykseen: 1) Millaisena viestinnän asiantuntijat kokevat työmotivaation ja jatkuvan
tavoitettavuuden teknologiavälitteisessä työssä; 2) Miten eri tavoin motivoituneet viestinnän asiantuntijat
suhtautuvat jatkuvaan tavoitettavuuteen; 3) Millä tavoin viestinnän asiantuntijat hallitsevat jatkuvaa
tavoitettavuutta. Tutkielman aineisto kerättiin internetpohjaisella kyselyllä, joka koostui kolmesta mittarista ja
avoimesta kysymyksestä. Määrällinen aineisto koostui 37 vastauksesta, joka oli 0,01 % perusjoukosta, ja
laadullinen aineisto 346 sanasta aineistoa.
Tuloksien mukaan viestinnän asiantuntijat olivat korkeasti sisäisesti motivoituneita ja varsin motivoituneita
myös ulkoisesti. Jatkuva tavoitettavuus puolestaan koettiin hyväksyttävämpänä silloin, kuin tavoitettavuuden ei
oletettu olevan vastavuoroista. Lisäksi jatkuvaa tavoitettavuutta pyrittiin hallitsemaan henkilökohtaisilla
strategioilla, ja se nähtiin ulkoisten tekijöiden tuomana, situationaalisena ilmiönä työssä. Viestinnän
vastaanottaminen oli kokemuksena selkeästi yleisempi kuin viestintään vastaaminen työaikojen ulkopuolella.
Ulkoisesti ja sisäisesti motivoituneiden vastausten suhtautumisella jatkuvaan tavoitettavuuteen ei ollut
merkittävää eroa.
Tämän tutkielman aineisto oli niin pieni, ettei tuloksista voida vetää merkittäviä johtopäätöksiä. Tämän
tutkielman suurimpana kontribuutiona voidaan nähdä olemassa olevien mittareiden kääntäminen ja
soveltaminen suomalaiseen työkulttuuriin, sekä jatkuvaan tavoitettavuuteen suhtautumista mittaavan mittarin
kehittäminen ja testaaminen.
...
![showless](/themes/JYX2//images/showless.png)
![showmore](/themes/JYX2//images/showmore.png)
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28907]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Mitä Vincitillä tehdään oikein? : viestinnän rooli työssä viihtymiseen
Hiltunen, Karoliina (2017)Työn tehokkuus ja sen lisääminen puhututtavat Suomessa 2000-luvulla. Toisessa ääripäässä pyritään vähentämään lomia ja pidentämään työaikaa. Toisessa päässä taas pyritään lisäämään työntekijöiden työhyvinvointia tehokkuuden ... -
Tavoitettavuus hajautetussa työssä : hajautetun tiimin jäsenten suhtautuminen työhön liittyvään tavoitettavuuteen
Lusenius, Jonna (2024)Tämän maisterintutkielman tavoitteena on tarkastella millaisia odotuksia hajautetun tiimin jäsenillä on työhön liittyvälle tavoitettavuudelle, ja millaisilla strategioilla he hallitsevat sitä. Tavoitettavuudella tarkoitetaan ... -
Viestinnän asiantuntijoiden näkemyksiä huumorista kampanjavaikuttamisessa
Sagulin, Petri (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaisia merkityksiä viestinnän asiantuntijat antavat huumorille kampanjavaikuttamisessa ja millaisia riskejä sen käyttämiseen sisältyy. Tämän tutkielman tavoitteena ... -
Sisäisen viestinnän vaikutus henkilöstön motivaatioon : tapaustutkimus
Vettanen, Niklas (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää kuinka sisäinen viestintä vaikuttaa henkilöstön motivaatioon ja miten sisäistä viestintää voidaan parantaa, kun tavoitteena on sitoutuneempi henkilöstö. Sisäisen ... -
IT-asiantuntijoiden roolit ITIL-viitekehyksen mukaisessa palveluiden ja prosessien parantamisessa
Ahonen, Ilari (2021)IT-palveluita tulee jatkuvasti pystyä parantamaan, jotta ne vastaavat alati muuttuvia sisäisiä ja globaaleja liiketoimintavaatimuksia. Jatkuva parantaminen kuuluu osaksi suurinta osaa IT-palvelunhallinnan viitekehyksistä, ...