Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHuovinen, Terhi
dc.contributor.authorLauri, Hilda
dc.contributor.authorUski, Saila
dc.date.accessioned2024-06-25T10:48:01Z
dc.date.available2024-06-25T10:48:01Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96147
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ja opettaja-oppilassuhteesta liikuntatunneilla. Tavoitteena oli selvittää, mitä tunne- ja vuorovaikutustaitoja yläkoulun liikunnanopettajat kertovat käyttävänsä liikuntatunneilla sekä millaisissa tilanteissa he kokevat tarvitsevansa erilaisia tunne- ja vuorovaikutustaitoja liikuntatunneilla. Lisäksi selvitettiin, mitkä tunne- ja vuorovaikutustaidot liikunnanopettajat kokevat tärkeimmiksi hyvän opettaja-oppilassuhteen kannalta. Tutkimus pohjautuu CASEL-organisaation kehittämään sosioemotionaalisen oppimisen viitekehykseen (engl. social and emotional learning), joka luo raamit tunne- ja vuorovaikutustaidoille. Kyseinen viitekehys on saanut viime vuosina merkittävää huomiota kouluympäristöön liittyvässä kirjallisuudessa. Sen mukaan tunne- ja vuorovaikutusosaaminen (engl. social and emotional competence) jaetaan seuraaviin tunne- ja vuorovaikutustaitoihin: itsetietoisuus, itsensä johtaminen, sosiaalinen tietoisuus, ihmissuhdetaidot sekä vastuullinen päätöksenteko. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla vuoden 2023 marraskuussa. Haastatteluihin osallistui neljä pätevää yläkoulun liikunnanopettajaa. Aineisto analysoitiin hyödyntäen sekä aineisto- että teorialähtöistä sisällönanalyysia. Tuloksista nousi esiin, että liikunnanopettajat käyttivät suurinta osaa tutkimuksessa käytetyn viitekehyksen tunne- ja vuorovaikutustaidoista. Eniten opettajat kertoivat käyttävänsä itsetietoisuuteen ja ihmissuhdetaitoihin liittyviä taitoja. Tulosten mukaan he tarvitsivat tunneja vuorovaikutustaitoja eniten haasteellisissa tilanteissa liikuntatunneilla. Lisäksi kävi ilmi, että opettajat kokivat ihmissuhdetaidot, kuten kuuntelun ja kommunikoinnin, tärkeimmiksi hyvän opettaja-oppilassuhteen kannalta. Tutkimus vahvistaa aiempia tutkimustuloksia opettajan tunne- ja vuorovaikutustaitojen merkityksestä liikunnanopettajan ammatissa sekä hyvän opettaja-oppilassuhteen kannalta.fi
dc.description.abstractThe purpose of this study was to examine the experiences of lower secondary school physical education teachers regarding the use of social and emotional skills and the teacher-student relationship during physical education classes. The aim was to determine what social and emotional skills lower secondary school physical education teachers report using during physical education classes, and in what situations they need different social and emotional skills during these classes. Additionally, the study investigated how physical education teachers perceive the importance of social and emotional skills for a positive teacher-student relationship. The research is based on the CASEL framework for social and emotional learning, which provides a framework for social and emotional skills. This framework has received significant attention in literature related to the school environment in recent years. According to this framework, social and emotional competence is divided into following social and emotional skills: self-awareness, self-management, social awareness, relationship skills and responsible decision-making. The study was a qualitative research and the data was collected through semi-structured theme interviews in November 2023. Four qualified lower secondary school physical education teachers participated in the interviews. The data was analyzed utilizing both data- and theorydriven content analysis. The results revealed that physical education teachers used most of the social and emotional skills related to the framework used in the study. Teachers reported using self-awareness and relationship skills the most. According to the findings, they needed social and emotional skills the most in challenging situations during physical education classes. Additionally, it was found that teachers considered relationship skills, such as listening and communication, to be the most important for a good teacher-student relationship. The study confirms previous research findings on the importance of teacher's social and emotional skills in the profession of physical education and for a positive teacher-student relationship.en
dc.format.extent75
dc.language.isofi
dc.subject.othertunne- ja vuorovaikutustaidot
dc.subject.othertunne- ja vuorovaikutusosaaminen
dc.subject.otheropettaja-oppilassuhde
dc.titleYläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen käytöstä ja opettaja-oppilassuhteesta liikuntatunneilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406254991
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysoliikunnanopettajat
dc.subject.ysoopettaja-oppilassuhde


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot