dc.contributor.advisor | Collin, Kaija | |
dc.contributor.author | Annala, Janina | |
dc.contributor.author | Shemeikka, Marika | |
dc.date.accessioned | 2024-06-25T07:38:26Z | |
dc.date.available | 2024-06-25T07:38:26Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96140 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ennalta estävän toiminnan poliisien työssä oppimista ja työhyvinvointia heidän mainitsemiensa työn vaatimusten ja voimavarojen kautta. Työssä oppimisen on arvioitu vaikuttavan työhyvinvointiin sekä myönteisesti että kielteisesti. Tutkimuksemme tarjoaa uutta ja merkityksellistä tietoa poliisin työhyvinvoinnista ja työssä oppimisesta, sillä vahva osaaminen ja hyvinvointi toimivat poliisien työssä onnistumisen mahdollistajina.
Aineisto kerättiin syksyllä 2020 ja keväällä 2021 JoKo-hankkeessa puolistrukturoituina teemahaastatteluina kymmeneltä vanhemmalta konstaapelilta. Analyysi toteutettiin teorialähtöisellä sisällönanalyysilla teemoitellen poliisien mainitsemia työn vaatimuksia ja voimavaroja yhdeksään pääluokkaan (fyysiset, psyykkiset, sosiaaliset, organisatoriset vaatimukset ja voimavarat sekä yhteiskunnalliset vaatimukset). Analyysissa hyödynnettiin myös määrällistä luokittelua.
Haastatteluista löytyi lähes yhtä paljon mainintoja työn vaatimuksista ja voimavaroista. Vaatimuksiin liittyvissä maininnoissa korostui organisatorinen pääluokka ja voimavaroissa sosiaalinen pääluokka. Poliisit kuvasivat voimavaroiksi organisaation, työyhteisön, johdon ja esihenkilön tuen sekä ilmapiirin ja yhteisössä oppimisen. Vaatimuksissa korostuivat organisaation toiminnan haasteet osaamisen kehittämisessä ja johtamiskäytänteiden kehittämistarpeet. Työn vaatimusten ja voimavarojen pääluokkien alta löytyi viisi oppimiseen liittyvää alaluokkaa, joista kaksi liittyi koettuihin vaatimuksiin ja kolme voimavaroihin. Vaikka oppiminen koettiin osittain kuormittavana, se toimi kuitenkin enemmän työn voimavarana.
Poliisin työn runsaista kuormitustekijöistä huolimatta ennalta estävässä toiminnassa työn vaatimukset ja voimavarat ovat varsin hyvin tasapainossa, mikä näyttäisi pitävän yllä heidän motivaatiotaan, työhön sitoutumistaan ja työhyvinvointiaan. Oppimiseen liittyvissä maininnoissa voimavarat korostuivat, mutta jokainen haastateltava identifioi myös oppimisen vaatimuksia. Sekä poliisien työhyvinvointia että oppimista tulee tukea monimutkaistuvassa työelämässä sekä yhteisöllisellä että yksilöllisellä tasolla. Asiantuntijatyössä korostuu vaatimus jatkuvan oppimisen, autonomian ja tuen tasapainosta. | fi |
dc.format.extent | 59 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | voimavarat | |
dc.title | Oppimisen ja hyvinvoinnin tasapaino poliisin ennalta estävässä toiminnassa – näkökulmana työn vaatimukset ja voimavarat | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406254984 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | vaatimukset | |
dc.subject.yso | resurssit | |
dc.subject.yso | poliisit (ammatit) | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | työssäoppiminen | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |