Graafisten käyttöliittymien määrittelyn käsitteet sekä suora ja inkrementaalinen määrittely
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä tutkimuksessa perehdytään graafisten käyttöliittymien määrittämisen komponenttikirjastojen avulla. Tutkimusmenetelmänä käytetään käsiteanalyysiä, jonka avulla tunnistetaan käsitteitä, joita käyttöliittymän määrittelyyn minimissään liittyy. Erityisen kiinnostavia ovat termit suora ja inkrementaalinen näkymämäärittely, jotka on tunnistettu aiemmin ohjelmointiyhteisössä, mutta joita ei juuri ole ennen tätä akateemisesti tutkittu. Näille käsitteille esitetään tässä tutkimuksessa funktionaaliset määritelmät, ja määritelmien pätevyyttä tutkitaan vertaamalla niitä useaan eri ohjelmistokirjastooon ja akateemiseen tutkimukseen. Lopuksi verrataan näiden kahden määrittelytyylin eroja käsiteanalyysillä, ja todetaan, että suora näkymämäärittely voi usein olla inkrementaalista määrittelyä joustavampi valinta käyttöliittymäkehityksessä.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Graafisten seikkailupelien käyttöliittymien kehitys
Koskela, Jukka (2016)Videopelit ovat viime vuosina nousseet suuren yleisön tietoisuuteen, mistä etenkin täällä Suomessa on kiittäminen kotimaisten pelifirmojen menestystari-noita. Yksi tekijä videopelien suosion takana on niiden kyky tuottaa ... -
Graafisten käyttöliittymien testaus ja testausviitekehykset
Honka, Jere (2017)Testiautomaation toteuttaminen on tärkeä vaihe ohjelmistokehityksessä. Sen hankaluus ja ajanvienti vaihtelevat paljon riippuen testaustyökalujen- ja viitekehyksen valinnasta. Erityisen hankalaa on toimivan testiautomaation ... -
Graafisten käyttöliittymien visuaalinen suunnittelu ja sen vaikutus käyttäjäkokemukseen
Lilja, Atte (2022)Graafiset käyttöliittymät ovat olleet useimpien ohjelmistojen standardeina jo useita vuosikymmeniä. Teknologian käytön kasvaessa räjähdysmäisesti ei enää riittänyt, että asiantuntijat ja suunnittelijat tekivät käyttöliittymät, ... -
Graafisten käyttöliittymien ohjelmointi
Mattila, Erkki (1993) -
Graafisten käyttöliittymien kehittimet
Tönnes, Kim; Tallbacka, Heikki (1997)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.