Itsepalvelun edellytykset ja edistämisen keinot palvelupisteen toimintaympäristössä, tapaustutkimus
Authors
Date
2024Copyright
© The Author(s)
Itsepalvelun suosio vaihtoehtoisena tuki- ja yhteydenottokanavana palvelupisteessä on kasvanut. Organisaatioiden ollessa yhä riippuvaisempia teknologiasta ja painopisteen siirtyessä IT:n hallinnasta kohti IT-palvelunhallintaa, on palvelupisteellä keskeinen rooli palveluiden saumattoman toiminnan sekä sujuvuuden varmistamiseksi. Itsepalvelun odotetaankin kehittävän sekä tehostavan palvelupisteen toimintaa tuoden mukanaan myös säästöjä, kun IT-asiantuntijat voivat rutiininomaisten IT-ongelmien sijaan keskittyä vaativimpiin tehtäviin. Vaikka yhä suurempi osa organisaatioista implementoi itsepalvelukanavia käyttöönsä, on sen jalkauttaminen osaksi yleistä toimintaa osoittautunut haasteelliseksi. Työntekijät ovat edelleen kiinnostuneempia kääntymään perinteisten ja epävirallisten tukipalvelukanavien puoleen törmätessään tekniseen ongelmaan työympäristössä. Tähän mennessä kirjallisuudessa on lähinnä keskitytty itsepalveluteknologian tutkimiseen kuluttajaympäristössä. Itsepalvelua organisaation sisäisenä ilmiönä tarkasteleva tutkimus ei siten tarjoa riittävästi tietoa, joka tukisi organisaatioita menestyksekkäiden itsepalvelukanavien kehittämisessä. Tämän laadullisen tapaustutkimuksen tavoitteena on saavuttaa syvällisempi ymmärrys tekijöistä, jotka vaikuttavat työntekijöiden itsepalveluun sitoutumiseen. Tarkastelemalla sekä johtavien asiantuntijoiden että työntekijöiden kokemuksia itsepalvelun ajureita ja vaikutuksia kuvaavan teorian kautta, pyrkimyksenä on laajentaa tietämystä itsepalvelusta palvelupisteen kontekstissa tapahtuvana ilmiönä. Tulokset paljastavat itsepalvelun moniulotteisen luonteen, johon vaikuttavat sekä käyttäjistä, organisaatioista että itsepalvelun ominaisuuksista lähtöisin olevat tekijät. Havaintojen pohjalta johdettiin itsepalvelun edellytyksiin sekä sen edistämiseen liittyviä keinoja. Tutkimus osittaa käyttäjälähtöisyyden, tietämyksenhallinnan, jatkuvan parantamisen, sekä monitasoisen tuen ja viestinnän olevan avainasemassa organisaatioiden pyrkiessä toteuttamaan sekä ylläpitämään laadukkaita itsepalvelukanavia.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lapset vieraskielisessä toimintaympäristössä : tapaustutkimus kielikylpylasten toimijuudesta
Vehmaskoski, Maarit (2006) -
Matalan kynnyksen liikuntatoiminnan toteutumisen edellytykset urheiluseurassa : tapaustutkimus Kouvolan Susien matalan kynnyksen toiminnasta ja kunnan roolista siinä
Kakko, Noora (2015)Lasten ja nuorten vähäinen liikkuminen huolestuttaa niin päättäjiä kuin kansalaisia. Huoli on erityisesti niistä lapsista ja nuorista, joilla ei ole paikkaa missä harrastaa liikuntaa tai urheilua. Lasten ja nuorten fyysistä ... -
Terveyden edistämisen asiantuntijuus kunnassa : terveyden edistämisen asiantuntijoiden näkemyksiä työssä tarvittavasta osaamisesta
Poukka, Anne (2011)Viime vuosien aikana kunnat ovat palkanneet terveyden edistämisen asiantuntijoita suunnittelu- ja kehittämistehtäviin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata millainen terveyden edistämisen asiantuntijoiden toimissa ... -
Kokemuksellisen oppimisen kautta kohti terveyden edistämisen asiantuntijuutta : hoitotyön ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveyden edistämisen oppiminen hoitotyön harjoittelussa
Liimatainen, Leena (Jyväskylän yliopisto, 2002) -
Järjestöt vaikuttamisen ytimessä : kokemuksia paikallisten sosiaali- ja terveysjärjestöjen vaikuttamistoiminnasta muuttuvassa toimintaympäristössä
Honkanen, Tarja (2021)Tutkielmassa tarkasteltiin paikallisten sosiaali- ja terveysjärjestöjen toimialaan kuuluvien potilas- ja vammaisjärjestöjen vaikuttamista. Vaikuttaminen eli edunvalvonta tässä merkityksessä on sosiaali- ja terveysjärjestöissä ...