Show simple item record

dc.contributor.authorKarjalainen, Waltteri
dc.date.accessioned2024-06-24T09:51:12Z
dc.date.available2024-06-24T09:51:12Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96115
dc.description.abstractLukion ja perusopetuksen opetussuunnitelmat korostavat historian taitojen merkitystä opetuksessa. Historian opetuksen tulisikin pelkän sisältötiedon lisäksi tarjota työkaluja omien tulkintojen tekemiseen ja tulevaisuuden kehityksen pohtimiseen. Historiallinen ajattelu kokoaakin joukon taitoja, jotka perustuvat historiallisen tiedon tulkinnallisen luonteen ymmärtämiseen. Historiallisen ajattelun korostuva asema historian opetussuunnitelmissa vaatii opettajilta työtä, sillä taitojen opettaminen ja arviointi on sisältötiedon opettamista vaikeampaa. Opetusmateriaaleilla on suuri merkitys, sillä opettajilla ei ole aina ylimääräistä aikaa luoda tyhjästä omia materiaaleja, jotka tukisivat historiallisen ajattelun taitoja. Maisterintutkielmani on monimuototutkielma ja se koostuu yläkoulun ja lukion historian oppitunneille luomastani historiallista empatiaa ja tutkivaa oppimista korostavasta tehtävämateriaalista. Tutkielmassani syvennytään historiallisen ajatteluun ja sen yhteen osa-alueeseen: historialliseen empatiaan sekä tutkivaan oppimiseen ennen oppimateriaalien läpikäymistä. Tutkielmassani käsittelen myös lyhyesti historiallista ajattelua opetuksessa sekä suomalaista historian opetusta kirjallisuutta hyödyntäen. Tehtävämateriaalien keskiössä on historiallisen empatia, ja jokainen tehtävämateriaalista lähestyy omaa aihettaan hieman eri näkökulmista: yksilön, yhteiskunnan sekä kokonaisen kansakunnan näkökulmista. Tehtävämateriaaleihin kuuluvat omat alkuperäislähteet sekä yksinkertaistetut ohjeet opettajille helpottamaan tehtävämateriaalien tuomista opetustilanteisiin. Tutkimuksen tavoitteena on tarjota opetuksessa käytettävää materiaalia, jonka lähtökohtana on historiallisen empatian taidon harjoitteleminen. Tehtävämateriaalit ovat rakennettu ensisijaisesti historiallinen empatia keskiössä ja tarjoten samalla vaihteleva kattaus erilaisia historiallisia aineistoja. Tutkielmassani arvioin tehtävämateriaalien käytettävyyttä tuoden esille niiden sisältämiä haasteita sekä mahdollisuuksia.fi
dc.format.extent94
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherhistoriallinen ajattelu
dc.titleHistoriallisen empatian taito : tehtävämateriaaleja peruskoulun ja lukion opetukseen
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406244961
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosHistorian ja etnologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of History and Ethnologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen historiafi
dc.contributor.oppiaineFinnish Historyen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3031
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysohistoria
dc.subject.ysoempatia
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysotutkiva oppiminen
dc.subject.ysohistoriatietoisuus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright