dc.contributor.author | Karjalainen, Waltteri | |
dc.date.accessioned | 2024-06-24T09:51:12Z | |
dc.date.available | 2024-06-24T09:51:12Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96115 | |
dc.description.abstract | Lukion ja perusopetuksen opetussuunnitelmat korostavat historian taitojen merkitystä opetuksessa. Historian opetuksen tulisikin pelkän sisältötiedon lisäksi tarjota työkaluja omien tulkintojen tekemiseen ja tulevaisuuden kehityksen pohtimiseen. Historiallinen ajattelu kokoaakin joukon taitoja, jotka perustuvat historiallisen tiedon tulkinnallisen luonteen ymmärtämiseen. Historiallisen ajattelun korostuva asema historian opetussuunnitelmissa vaatii opettajilta työtä, sillä taitojen opettaminen ja arviointi on sisältötiedon opettamista vaikeampaa. Opetusmateriaaleilla on suuri merkitys, sillä opettajilla ei ole aina ylimääräistä aikaa luoda tyhjästä omia materiaaleja, jotka tukisivat historiallisen ajattelun taitoja. Maisterintutkielmani on monimuototutkielma ja se koostuu yläkoulun ja lukion historian oppitunneille luomastani historiallista empatiaa ja tutkivaa oppimista korostavasta tehtävämateriaalista. Tutkielmassani syvennytään historiallisen ajatteluun ja sen yhteen osa-alueeseen: historialliseen empatiaan sekä tutkivaan oppimiseen ennen oppimateriaalien läpikäymistä. Tutkielmassani käsittelen myös lyhyesti historiallista ajattelua opetuksessa sekä suomalaista historian opetusta kirjallisuutta hyödyntäen. Tehtävämateriaalien keskiössä on historiallisen empatia, ja jokainen tehtävämateriaalista lähestyy omaa aihettaan hieman eri näkökulmista: yksilön, yhteiskunnan sekä kokonaisen kansakunnan näkökulmista. Tehtävämateriaaleihin kuuluvat omat alkuperäislähteet sekä yksinkertaistetut ohjeet opettajille helpottamaan tehtävämateriaalien tuomista opetustilanteisiin. Tutkimuksen tavoitteena on tarjota opetuksessa käytettävää materiaalia, jonka lähtökohtana on historiallisen empatian taidon harjoitteleminen. Tehtävämateriaalit ovat rakennettu ensisijaisesti historiallinen empatia keskiössä ja tarjoten samalla vaihteleva kattaus erilaisia historiallisia aineistoja. Tutkielmassani arvioin tehtävämateriaalien käytettävyyttä tuoden esille niiden sisältämiä haasteita sekä mahdollisuuksia. | fi |
dc.format.extent | 94 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | historiallinen ajattelu | |
dc.title | Historiallisen empatian taito : tehtävämateriaaleja peruskoulun ja lukion opetukseen | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406244961 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Historian ja etnologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of History and Ethnology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen historia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish History | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3031 | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | historia | |
dc.subject.yso | empatia | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | tutkiva oppiminen | |
dc.subject.yso | historiatietoisuus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |