Tieto- ja viestintäteknologia historialisen ajattelun kehittämisen tukena
Pedagogisessa keskustelussa on viime aikoina noussut esille kysymys siitä, miten oppilaiden tieto- ja viestintäteknologisia taitoja voidaan kehittää. Uudistuneessa opetussuunnitelmassa tieto- ja viestintäteknologian oppimistavoitteet on kytketty niin kutsuttuun laaja-alaiseen osaamiseen, tarkoittaen sitä, että tieto- ja viestintäteknologian opetuksen tulisi olla integroitua kaikkiin oppiaineisiin. Tässä pro gradu työssä kartoitetaan tieto- ja viestintäteknologian integroinnin mahdollisuuksia historian oppiaineeseen. Koko työn lähtökohtana on ollut ajatus siitä, että tieto- ja viestintäteknologian integroinnin tulee tapahtua tavalla, joka lähtee liikkeelle historian oppiaineen erityisluonteesta. Ydinkysymykseksi muotoutui tällöin se, miten historiallisen ajattelun kehittymistä voidaan tukea tieto- ja viestintäteknologian avulla.
Tähän kysymykseen etsitään vastausta kuuden tehtäväkokonaisuuden avulla, joiden aihepiirit käsittelevät useasta eri näkökulmasta Suomen 1900-lukua. Historiallisen ajattelun osa-alueista kokonaisuuksissa korostuu erityisesti historiallinen merkitys, lähteiden käyttö ja niiden todistusvoima sekä historian tulkinnat. Nämä historiallisen ajattelun piirteet valikoituivat kokonaisuuksiin pitkälti sen oletuksen vuoksi, että ne tukevat parhaiten oppilaiden historiallisen ajattelun kehittymistä kohti sen edistyneintä tasoa. Edistyneimmällä tasolla oppilaat pystyvät huomioimaan menneisyyden monimutkaisuuden ja moniperspektiivisyyden, eli sen miten historiallisten lähteiden luonne johtaa siihen, että samasta tapahtumasta voi olla olemassa useita risteäviä tulkintoja.
Tieto- ja viestintäteknologian integroinnin kannalta merkittävä huomio oli se, miten historiallinen ajattelu ja tieto- ja viestintäteknologia linkittyvät toisiinsa. Historiallisen ajattelun taitojen osaaminen voi olla merkittävä askel niiden taitojen kehittymisessä, joita informaatioyhteiskunnan tietotulvassa vaaditaan. Historiallisen ajattelun taidot voivat tarjota oppilaille valmiudet lähestyä tietoa kriittisesti, tunnistaa sen miten heihin yritetään vaikuttaa, sekä myös auttaa heitä ymmärtämään ihmisten erilaisia näkökulmia ja mielipiteitä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29624]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Historiallisen ajattelun opettaminen alakoulun historian opetuksessa
Laurila, Linda (2023)Tutkimuksessa tutkitaan historiallisen ajattelun opettamista alakoulussa Andersonin ja Kratwohlin taksonomian avulla. Opetussuunnitelman historian oppiaineen tavoitteet pyrkivät historiallisen ajattelun kehittymiseen ... -
Historiallisen empatian taito : tehtävämateriaaleja peruskoulun ja lukion opetukseen
Karjalainen, Waltteri (2024)Lukion ja perusopetuksen opetussuunnitelmat korostavat historian taitojen merkitystä opetuksessa. Historian opetuksen tulisikin pelkän sisältötiedon lisäksi tarjota työkaluja omien tulkintojen tekemiseen ja tulevaisuuden ... -
Sähköiset tehtävät opetuksen tukena
Kivioja, Tuukka (2017)Tässä pro gradu -tutkielmassa perehdytään sähköisten tehtävien käyttöön opetuksen tukena. Tutkimuksen taustalla vaikuttavat vuosina 2017-2019 vaiheittain sähköistyvät ylioppilaskirjoitukset ja uusi opetussuunnitelma, jossa ... -
Pedagoginen tuki tietotekniikan hyödyntämisessä kemian opetuksessa
Tuukkanen, Jussi (2013)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä kemian opettajat toivovat pedagogiselta tuelta ja miten pedagoginen tuki vaikuttaa tietotekniikan käyttöön kemian opetuksessa. Tutkimuksen teoriaosuudessa analysoidaan aikaisempien ... -
Historiallisen tiedon luonne ja historian tekstikäytänteet lukiolaisten kuvaamana
Veijola, Anna; Sulkunen, Sari; Rautiainen, Matti (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2019)Artikkelissa tarkastellaan, millaisia historiallisen tiedon luonteen kuvauksia lukiolaiset tuottivat tutkivan historian oppimisen kurssilla sekä millaiseen tekstitoimintaan nämä kuvaukset kytkeytyivät. Aineistona ...