Historiallisen empatian taito : tehtävämateriaaleja peruskoulun ja lukion opetukseen
Lukion ja perusopetuksen opetussuunnitelmat korostavat historian taitojen merkitystä opetuksessa. Historian opetuksen tulisikin pelkän sisältötiedon lisäksi tarjota työkaluja omien tulkintojen tekemiseen ja tulevaisuuden kehityksen pohtimiseen. Historiallinen ajattelu kokoaakin joukon taitoja, jotka perustuvat historiallisen tiedon tulkinnallisen luonteen ymmärtämiseen. Historiallisen ajattelun korostuva asema historian opetussuunnitelmissa vaatii opettajilta työtä, sillä taitojen opettaminen ja arviointi on sisältötiedon opettamista vaikeampaa. Opetusmateriaaleilla on suuri merkitys, sillä opettajilla ei ole aina ylimääräistä aikaa luoda tyhjästä omia materiaaleja, jotka tukisivat historiallisen ajattelun taitoja. Maisterintutkielmani on monimuototutkielma ja se koostuu yläkoulun ja lukion historian oppitunneille luomastani historiallista empatiaa ja tutkivaa oppimista korostavasta tehtävämateriaalista. Tutkielmassani syvennytään historiallisen ajatteluun ja sen yhteen osa-alueeseen: historialliseen empatiaan sekä tutkivaan oppimiseen ennen oppimateriaalien läpikäymistä. Tutkielmassani käsittelen myös lyhyesti historiallista ajattelua opetuksessa sekä suomalaista historian opetusta kirjallisuutta hyödyntäen. Tehtävämateriaalien keskiössä on historiallisen empatia, ja jokainen tehtävämateriaalista lähestyy omaa aihettaan hieman eri näkökulmista: yksilön, yhteiskunnan sekä kokonaisen kansakunnan näkökulmista. Tehtävämateriaaleihin kuuluvat omat alkuperäislähteet sekä yksinkertaistetut ohjeet opettajille helpottamaan tehtävämateriaalien tuomista opetustilanteisiin. Tutkimuksen tavoitteena on tarjota opetuksessa käytettävää materiaalia, jonka lähtökohtana on historiallisen empatian taidon harjoitteleminen. Tehtävämateriaalit ovat rakennettu ensisijaisesti historiallinen empatia keskiössä ja tarjoten samalla vaihteleva kattaus erilaisia historiallisia aineistoja. Tutkielmassani arvioin tehtävämateriaalien käytettävyyttä tuoden esille niiden sisältämiä haasteita sekä mahdollisuuksia.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Historiallisen ajattelun opettaminen alakoulun historian opetuksessa
Laurila, Linda (2023)Tutkimuksessa tutkitaan historiallisen ajattelun opettamista alakoulussa Andersonin ja Kratwohlin taksonomian avulla. Opetussuunnitelman historian oppiaineen tavoitteet pyrkivät historiallisen ajattelun kehittymiseen ... -
Historiallisen tiedon luonne ja historian tekstikäytänteet lukiolaisten kuvaamana
Veijola, Anna; Sulkunen, Sari; Rautiainen, Matti (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2019)Artikkelissa tarkastellaan, millaisia historiallisen tiedon luonteen kuvauksia lukiolaiset tuottivat tutkivan historian oppimisen kurssilla sekä millaiseen tekstitoimintaan nämä kuvaukset kytkeytyivät. Aineistona ... -
Oppiennätyksistä opetussuunnitelman perusteisiin : lukion kemian kansallisen opetussuunnitelman kehittyminen Suomessa vuosina 1918-2016
Vaskuri, Juhani (University of Jyväskylä, 2017)Kemiasta tuli itsenäinen oppiaine vuonna 1918. Lukion lukusuunnitelmaan kemia tuli vasta vuodesta 1941. Aina 1980-luvun puoleen väliin saakka opetussuunnitelmat olivat valtakunnanhallinnon antamia. Vuodesta 1985 lähtien ... -
Eurooppalaista identiteetiä rakentamassa : lukion historian opetuksen luoma kuva Suomesta osana Eurooppaa 1980-luvulta 2000-luvulle
Kurkela, Nina (2012)Pro gradu- tutkielmassani selvitin, minkälainen on lukion historian opetuksessa välittyvä kuva Suomesta eurooppalaisena valtiona. Tarkastelin mitä opetussuunnitelmat 1980-luvulta 2000-luvulle kertovat historian opetuksen ... -
Tieto- ja viestintäteknologia historialisen ajattelun kehittämisen tukena
Sipola, Antti (2016)Pedagogisessa keskustelussa on viime aikoina noussut esille kysymys siitä, miten oppilaiden tieto- ja viestintäteknologisia taitoja voidaan kehittää. Uudistuneessa opetussuunnitelmassa tieto- ja viestintäteknologian ...