Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAsunta, Laura
dc.contributor.authorLampi, Krista
dc.date.accessioned2024-06-20T11:12:58Z
dc.date.available2024-06-20T11:12:58Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96086
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan, millaisia käsityksiä viestintä- ja pr-alan konsulteista on suomalaisessa liike-elämässä. Tutkielman teoreettista viitekehystä käydään läpi professionalisaation sekä agentti-, strukturaatio- ja kenttäteorioiden kautta. Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään myös viestintä- ja pr-ammattilaisten ristiriitainen rooli, ulkoistaminen liiketoiminnallisena ratkaisuna, maine liiketoiminnan resurssina sekä media mielikuvien rakentajana. Tutkimus toteutettiin q-metodologisena tutkimuksena. Aineistonhankinta aloitettiin keskusteluavaruuden kartoittamisella, jonka perusteella muodostettiin väittämäotos ja taustakysymykset. Tutkittavaksi ryhmäksi valikoitiin Helsingin kauppakamarin valiokuntien jäsenet, sillä he edustavat laajasti suomalaista liike-elämää ja ovat potentiaalisia viestintä- ja pr-palveluiden ostajia. Aineistonkeruu ja analyysi toteutettiin QMethod Software -alustalla. Analyysissä muodostettiin korrelaatiomatriisi ja faktorit eroteltiin käyttämällä sentroidianalyysiä. Aineiston analyysia jatkettiin kahdella faktorilla, jotka rotatoitiin varimax-rotaation avulla. Ensimmäisessä faktorissa viestintä- ja pr-konsultit nähtiin ensisijaisesti yrityksen kehittäjinä ja lisäresurssina. Toisessa, kriittisemmässä faktorissa alan konsultit miellettiin ongelmallisiksi mutta hyödyllisiksi toimijoiksi. Tutkimuksen tuloksien perusteella todettiin, että kyseisten liike-elämän edustajien keskuudessa viestintä- ja pr-konsultteihin liitettiin sekä myönteisiä että kriittisiä näkemyksiä. Tutkimuksen tulokset lisäävät ymmärrystä siitä, miten konsultteihin liittyvät mielikuvat ja odotukset vaihtelevat kyseisessä liike-elämän otoksessa. Tämä voi edistää laajempaa ymmärrystä konsultointialan dynamiikasta ja roolista nykyaikaisessa liiketoimintaympäristössä ja yhteiskunnassa.fi
dc.format.extent52
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsCC BY
dc.titleKäsityksiä viestintäkonsulteista – Q-menetelmällinen tutkimus
dc.typeMaster's thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406204923
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylä University School of Business and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineCorporate Communicationen
dc.contributor.oppiaineViestinnän johtaminenfi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY