Aineenopettajaksi opiskelevien koulukokemuksia sukupuolistuneesta väkivallasta
Rautiainen, M., Husso, M., & Piippo, S. (2022). Aineenopettajaksi opiskelevien koulukokemuksia sukupuolistuneesta väkivallasta. Kasvatus ja aika, 16(4), 101-115. https://doi.org/10.33350/ka.114743
Julkaistu sarjassa
Kasvatus ja aikaPäivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© 2022 Kasvatus & Aika
Artikkelissa tarkastelemme sukupuolistunutta väkivaltaa aineenopettajaopiskelijoiden koulukokemusten näkökulmasta. Merkittävä määrä nuorista altistuu väkivallan ja häirinnän eri muodoille. Kouluterveyskyselyjen mukaan erityisesti tyttöihin ja sukupuolivähemmistöihin kohdistuva väkivalta ja seksuaalinen häirintä ovat viime vuosien aikana lisääntyneet huolestuttavasti. Koulun ja opettajien rooli ilmiöön puuttumisessa on tärkeä, samoin opettajankoulutuksen, jonka aikana opiskelijoiden olisi tärkeä tulla tietoiseksi väkivallan ilmenemismuodoista ja niihin puuttumisen mahdollisuuksista. Tutkimuksen aineisto kerättiin fokusryhmähaastatteluilla, joihin osallistui yhteensä 18 aineenopettajaopiskelijaa. Analyysissa hyödynnettiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmiä. Teemoittelu eteni kaksivaiheisesti niin, että aluksi luotiin alaluokkia, ja niiden pohjalta laajempia yläluokkia, joita syntyi analyysin tuloksena kaikkiaan neljä: 1) nimittely, 2) seksuaalinen ahdistelu ja fyysinen väkivalta, 3) huhut ja juorut sekä 4) toimintakulttuurin rakenteellinen väkivalta. Yleisimmin mainittuja sukupuolistuneen väkivallan muotoja olivat nimittely, seksuaalinen ahdistelu ja fyysinen väkivalta. Opettajaopiskelijat kertoivat kokevansa epävarmuutta pohtiessaan omaa rooliaan opettajana suhteessa sukupuolistuneeseen väkivaltaan puuttumiseen. Niin opettajien peruskoulutuksessa kuin täydennyskoulutuksessa olisi tärkeää pohtia keinoja väkivallan kokemusten jakamiseen, ilmiötä koskevan ymmärryksen lisäämiseen, väkivallan ehkäisemiseen ja siihen puuttumiseen koulun arjessa.
...
Julkaisija
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
1797-2299Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/114743Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/164717112
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Keiden koulu? : aineenopettajaksi opiskelevien käsityksiä koulukulttuurin yhteisöllisyydestä
Rautiainen, Matti (Jyväskylän yliopisto, 2008)Matti Rautiainen tutki väitöskirjassaan millaisia käsityksiä aineenopettajaopiskelijoilla on koulun yhteisöllisyydestä ja siitä, mitä se vaatii kouluyhteisön jäseniltä. Opiskelijoiden käsityksissä koulun hyvälle ... -
Associations between Teacher- and Student-directed Sexual and Physical Violence in Physical Education
Gråsten, Arto; Kokkonen, Marja (Sage Publications, 2022)This study examined relationships between teachers’ perceptions of verbal and non-verbal sexual harassment and physical violence against teachers and among students in physical education (PE). Participants were 175 (females ... -
Problematic situations related to social media use and competencies to prevent them : results of a Delphi study
Lahti, H.; Kulmala, M.; Lyyra, N.; Mietola, V.; Paakkari, L. (Springer Nature, 2024)A three-round Delphi method was used to study the problematic situations that adolescents may encounter when using the social media, and the competencies needed to address these situations. A panel of Finnish experts ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajaan kohdistuvasta seksuaalisesta häirinnästä
Keituri, Suvi; Räsänen, Mimosa (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia ja kokemuksia opettajaan kohdistuvasta seksuaalisesta häirinnästä, sekä selvittää luokanopettajaopiskelijoiden valmiuksia puuttua ... -
Väkivaltaa, stressiä ja seksuaalista häirintää
Gråstén, Arto; Kokkonen, Marja (Liikunnan ja Terveystiedon Opettajat, 2020)Ulkomaan uutiset? Viikon tv-ohjelmat? Poliisin viikkotiedote? Ei, vaan katsaus suomalaisten liikunnanopettajien kokemuksiin liikuntatunneilla ilmenevästä opettajaan kohdistuvasta sekä oppilaiden välisestä seksuaalisesta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.