Show simple item record

dc.contributor.advisorSalminen, Jenni
dc.contributor.advisorRuotsalainen, Jenni
dc.contributor.authorKaarakainen, Saara
dc.contributor.authorRiutta, Roosa
dc.date.accessioned2024-06-20T07:54:06Z
dc.date.available2024-06-20T07:54:06Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96053
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisilla keinoilla luokanopettajat rakentavat ilmapiiriä 1. luokalla ja onko opettajilla erilaisia keinoja rakentaa ilmapiiriä riippuen siitä, kuinka pitkä heidän työkokemuksensa on. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa syvällistä tietoa siitä, mitkä asiat opettajien toiminnassa rakentavat luokan ilmapiiriä ja sitä kautta lisätä ymmärrystä siitä, miten opettajat voivat itse kehittää omaa vuorovaikutusta myönteistä ilmapiiriä tukevaksi. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto on osa Jyväskylän yliopiston Stressi ja vuorovaikutus luokassa (TESSI) -seurantatutkimusta. Aineisto koostui kahdeksasta videoidusta oppitunnista. Tutkimuksen kohteena oli neljä opettajaa, joista kaksi oli aloittelevia ja kaksi kokeneita. Videoista tehdyt litteraatit analysoitiin refleksiivisellä temaattisella analyysillä. Analyysin tuloksena muodostettiin kolme pääteemaa, jotka kertovat opettajan keinoista rakentaa ilmapiiriä: opettajan lämminhenkisyys ja läheisyys oppilaiden kanssa, opettaja oppilaiden toiminnan ohjaajana sekä opettaja oppilaiden kannustajana. Pääteemat jaettiin kuuteen alateemaan, jotka avaavat keinoja käytännössä. Aloittelevien opettajien keskeisimpiä keinoja rakentaa ilmapiiriä olivat yhteinen huumori, oppilaan kohtaaminen ja kehuminen sekä innostaminen. Kokeneiden opettajien keinoissa korostui puolestaan yhteinen huumori ja yhteiset säännöt. Tutkimuksessa havaitut keinot olivat löydettävissä myös aiemmista opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutusta käsitelleissä tutkimuksissa. Tulokset vahvistavat opettajan vuorovaikutuksen merkityksen ilmapiirille sekä oppilaiden oppimiselle ja hyvinvoinnille.fi
dc.format.extent48
dc.language.isofi
dc.subject.otherluokan ilmapiiri
dc.subject.other1. luokka
dc.titleLuokanopettajat ilmapiirin rakentajina 1. luokalla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406204817
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotyökokemus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoilmapiiri
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoluokanopettajat


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record