Rehtorit ilmapiirin rakentajina kouluyhteisöissä
Abstract
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella rehtoreiden työtodellisuutta, ajankäyttöä ja työnkuvan muutosta 1980-luvulta 2000-luvulle. Lisäksi tarkastellaan ilmapiirin käsitettä, ilmapiiriä koulukontekstissa, sen vaikutuksia oppilaisiin ja opettajiin, sekä rehtoria kouluilmapiirin rakentajana.
Rehtoreiden työnkuvan- ja ajankäyttötutkimuksien avulla tarkastellaan rehtoreiden työtä ja pohditaan rehtorin roolia ilmapiirin luojana, sekä sitä onko rehtoreilla töiden ristiaallokossa mahdollisuuksia ja tahtoa käyttää työaikaa ilmapiirin luomiseen koulukontekstissa.
Tutkielman perusteella rehtoreilla on suuri vaikutus koulujensa ilmapiirin rakentumisessa yhdessä oppilaiden ja opettajien kanssa. Suuresta työkuormasta huolimatta rehtorit pitävät tärkeänä pedagogista johtamista, opettajien viimeisenä tukipilarina olemista ja hyvän, sekä turvallisen ilmapiirin luomista kouluympäristöön. Tahdosta riippumatta rehtoreilla ei jää aikaa ilmapiirin rakentamiseen niin paljon kuin he itse haluaisivat. Hallinnolliset asiat täyttävät rehtoreiden työpäiviä.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202210124855Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish