Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHuovinen, Terhi
dc.contributor.authorHellman, Inka
dc.contributor.authorPekkarinen, Essi
dc.date.accessioned2024-06-19T08:19:20Z
dc.date.available2024-06-19T08:19:20Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96010
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden kokemuksia koululiikunnassa viihtymisestä. Tarkoituksena oli tuoda esiin niiden oppilaiden kokemuksia, jotka eivät viihdy liikuntatunneilla selvittäen, mitkä tekijät edistävät heidän viihtymistään koululiikunnassa ja mitkä tekijät heikentävät. Koululiikunnassa viihtyminen on tärkeää liikunnan tavoitteiden toteutumisen, yleisen hyvinvoinnin ja liikunnallisen elämäntavan omaksuminen kannalta. Viihtymisen on katsottu ilmenevän aina yksilöllisenä kokemuksena, joka on yhteydessä yksilön tunteisiin. Usein viihtyminen onkin liitetty positiivisiin tunnetiloihin. Aikaisemmat tutkimukset ovat havainneet, että viihtymisen taustalla on useita eri tekijöitä, mutta kaikki tekijät huomioon ottavaa teoriaa ei ole vielä kehitetty. Tässä tutkimuksessa viitekehyksemme ottaa huomioon eri yksilö-, ympäristö- ja tehtävätekijät sekä näiden keskinäisen vuorovaikutuksen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla vuoden 2024 keväällä. Haastatteluihin osallistui yhteensä 34 yhdeksäsluokkalaista oppilasta, joista kahdeksan oppilasta koki, ettei viihdy koululiikunnassa. Näiden kahdeksan oppilaan vastaukset muodostivat tutkimuksen aineiston, joka analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tutkimuksen tulosten mukaan erityisesti koululiikunnan sisältö, liikuntaryhmä ja opettaja olivat yhteydessä koululiikunnassa viihtymiseen niin edistävästi kuin heikentävästi. Lisäksi koululiikunnassa viihtymistä edistivät pätevyyden ja autonomian kokemukset, liikuntaolosuhteet sekä muut yksilöön liittyvät asiat. Viihtymistä puolestaan heikensivät pätevyyteen, autonomiaan ja turvattomuuden liittyvät kokemukset, kunto ja terveys, muut yksilöön liittyvät asiat sekä liikuntaolosuhteet. Tiedostamalla, millaiset asiat koululiikunnassa viihtymiseen vaikuttavat, on liikunnanopettajan mahdollista luoda koululiikuntaympäristö, jossa yhä useamman oppilaan on mahdollista viihtyä.fi
dc.description.abstractThe purpose of this master’s thesis was to examine ninth-grade students’ experiences of physical education enjoyment. The aim was to highlight the experiences of students who don’t enjoy in physical education classes, identifying the factors that increase their enjoyment in physical education and those that decrease it. Enjoyment in physical education is important for achieving the goals of physical education, overall well-being and adopting a physically active lifestyle. Enjoyment is always an individual experience linked to the individual’s emotions. Usually, enjoyment is associated with positive emotions. Previous studies have found that there are several different factors behind enjoyment, but there has not been developed a theory that takes all these different factors into account. In this study, our theoretical framework takes into account different individual, environmental and task-related factors, as well as interaction between them. This study was conducted as a qualitative research and the data was gathered using semi-structured thematic interviews during spring 2024. In total, 34 ninth-grade students participated in the interviews, of which eight students were students who did not enjoy in physical education. The responses of these eight students formed the data of this study, which was analyzed utilizing content analysis. The results revealed that especially the activities in physical education, the physical education group and the teacher were related to enjoyment in physical education both positively and negatively. In addition, physical education enjoyment was increased by experiences of competence and autonomy, physical education environment and other individual-related factors. Also, physical education enjoyment was decreased by experiences related to competence, autonomy and insecurity, physical fitness and health, other individual-related factors and physical education environment. When physical education teachers know about different factors influencing physical education enjoyment, teachers can create classes where as many students as possible are able to enjoy.en
dc.format.extent84
dc.language.isofi
dc.subject.otherviihtyminen
dc.subject.otherviihtymättömyys
dc.titleViihtyminen yläkoulun koululiikunnassa : kokemuksia oppilailta, jotka eivät viihdy liikuntatunneilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406194776
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysooppilaat


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot