dc.contributor.author | Kundakçi, Selda | |
dc.date.accessioned | 2024-06-18T11:11:52Z | |
dc.date.available | 2024-06-18T11:11:52Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95999 | |
dc.description.abstract | Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää, kuinka kieltä ja koodinvaihtoa hyödynnetään videopelihahmojen identiteetin rakentamiseen ja representoimiseen Valorant-nimisessä videopelissä. Tutkimuksen aineisto koostui pelistä otetuista ääninäytteistä, joissa esiintyi englannin lisäksi muita kieliä.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin, hyödyntäen sisällönanalyysin ja diskurssintutkimuksen metodeja. Tutkimusaineisto käytiin manuaalisesti läpi, jonka jälkeen ääninäytteet luokiteltiin koodinvaihdon muotoja vastaaviin kategorioihin: ääninäytteet muulla kielellä kuin englanti, extra-, inter-, ja intra-sentetiaalinen koodinvaihto, sekä toistuva kielenkäyttö. Aineistosta poimittiin lisäksi kaksi yksittäistä pelihahmoa tarkemman analyysin kohteeksi. Fokuksena oli tarkastella yksityiskohtaisemmin, kuinka hahmojen identiteettiä rakennettiin kielenkäytön avulla.
Tutkimuksessa selvisi kielenkäytön ja koodinvaihdon olevan tärkeässä asemassa videopelissä olevien hahmojen identiteetin ja representaation rakentamisessa, sekä immersion luomisessa ja ylläpidossa. Hahmojen sanavalintojen ja kielenkäyttötapojen avulla pelissä kuvattiin hahmojen moniulotteisia identiteettejä, sekä ylläpidettiin ja toteutettiin autenttisia representaatioita. Tutkimuksessa kävi ilmi myös koodinvaihdon tapahtuvan yleisimmin yksittäisen sanojen tai fraasien tasolla. | fi |
dc.description.abstract | The present study explores language and code-switching practices in the construction of identity and representation of video game characters in the game Valorant. It studies the voice lines available in-game with the toolkits offered by discourse analysis and content analysis.
The study found that language, and more specifically code-switching, are used to construct identity and representation as well as immersion. The identities of the video game characters were found to be multidimensional and layered. The study also discovered that the most frequent code-switching practices occured through singular words or phrases. | en |
dc.format.extent | 53 | |
dc.language.iso | en | |
dc.title | “Boş Yapmayın, Keep Fighting” : Character Identity Construction Through Language in the Game Valorant | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406184765 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | sisällönanalyysi | |
dc.subject.yso | diskurssianalyysi | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | koodinvaihto | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | sosiolingvistiikka | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | pelihahmot | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | kielenkäyttö | |
dc.subject.yso | kielellinen identiteetti | |
dc.subject.yso | representaatio | |
dc.subject.yso | content analysis | |
dc.subject.yso | discourse analysis | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | code switching (use of language) | |
dc.subject.yso | video games | |
dc.subject.yso | sociolinguistics | |
dc.subject.yso | identity (mental objects) | |
dc.subject.yso | game characters | |
dc.subject.yso | digital games | |
dc.subject.yso | use of language | |
dc.subject.yso | linguistic identity | |
dc.subject.yso | representation (mental objects) | |