"Sitten kun tulee tutuksi nää paikat, ei tartte enää niin paljoo jonottaa ja oottaa" : lasten ja kasvattajien välisten valtasuhteiden muotoutuminen esiopetuksen aloitusvaiheessa
Date
2024Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin lasten ja kasvattajien välisten valtasuhteiden muotoutumista osana kasvatusinstituution toimintaa. Vallan määrittelyssä nojaudutaan Foucault’iin, jonka mukaan valta rakentuu
sosiaalisissa suhteissa ja se nähdään vapautena toimia ja tuottaa valtaa (Foucault, 1982). Tutkimus toteutettiin osana Trace in ECEC – hanketta. Tutkimusaineisto
koostui etnografisista kenttämuistiinpanoista, videoista ja leikkihaastatteluista. Aineistonkeruu toteutettiin havainnoimalla suomalaisen esiopetusryhmän
toimintaa. Tutkimukseen osallistui 27 lasta ja seitsemän kasvattajaa. Temaattisen sisällönanalyysin avulla tunnistettiin kolme lasten ja kasvattajien välisiä
valtasuhteita kuvaavaa tyyppiä; rajoittava valtasuhde, ohjaileva valtasuhde ja mahdollistava valtasuhde. Kasvattajien toiminta vaikutti merkittävästi siihen,
millainen valta-asema lapsille muotoutui suhteessa.
Tutkimuksessa havaittiin, etteivät valtasuhteet olleet pysyviä vaan niissä tapahtui muutosta. Alussa kasvattajien valta-asema oli vahva ja lasten vallan mahdollisuudet jäivät pieniksi. Vähitellen kasvattajat mahdollistivat lapsille
aktiivisemman vallan tuottamisen, jolloin valtasuhteesta muotoutui tasavertaisempi. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että kasvattajien tulisi kiinnittää esiopetuksen aloituksessa enemmän huomiota
toimintakulttuurin rakentamiseen yhdessä lasten kanssa, sen sijaan että lapset tutustutetaan valmiin toimintakulttuurin käytänteisiin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Matematiikka kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa
Kivelä, Vilja; Malmström, Sandra (2023)Tässä tutkielmassa tutkimme matematiikan ilmenemistä kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa. Tavoitteena oli saada tietoa, miten kasvattajat tuovat matematiikan ... -
Katseenkäyttöä ja protokeskustelua : pienten lasten keskinäinen kommunikointi ja kasvattajan rooli päiväkodin leikkihetkillä
Salonen, Emilia (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten 0–3-vuotiaat lapset kommunikoivat vertaisten kanssa päiväkodin leikkihetkillä ja miten kasvattaja tukee tai estää pienten lasten keskinäistä kommunikointia. Tutkimuksen ... -
"Uuden edessähän sitä ollaan" : kasvattajien kokemuksia Papilio-ohjelmasta suomalaisessa varhaiskasvatuksessa
Partanen, Heidi (2018)Papilio-ohjelma on sosioemotionaalisten taitojen tukemiseen ja käyttäytymisen haasteiden ehkäisyyn kehitetty ohjelma varhaiskasvatusikäisille lapsille (Scheithauer, Bondü, Hess & Mayer 2016, 157). Tämän tutkimuksen ... -
Osallisuus lapsen luovuuden mahdollistajana varhaiskasvatuksen vuorovaikutustilanteissa
Bågman, Marja-Liisa (2019)Osallisuutta, luovuutta ja niiden synteesiä tulisi edistää varhaiskasvatuksessa ja muillakin koulutusasteilla. Tarvitaan kykyä nähdä uusia mahdollisuuksia ja toimia luovalla tavalla. Tämän laadullisen tutkimuksen aineistona ... -
Lasten osallisuus esiopetusryhmässä : henkilökunnan näkemyksiä vuosina 2008 ja 2018.
Halttunen, Hanna (2020)Lasten osallisuus on tällä hetkellä erittäin ajankohtainen aihe. Osallisuudesta tehdään paljon tutkimuksia ja se on mukana tärkeissä lasten varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa, kuten varhaiskasvatuslaissa (2018) ja ...