Näin sävel soi askelten : soittajan kehittyminen musiikkioppilaitoksen puhallinorkestereissa
Tutkimuksessani selvitän, mitä ovat ne puhallinsoittajan taidot, jotka täytyy hallita, että hän voi edetä orkesterihierarkiassa eteenpäin tasolta toiselle soittajauran ensimmäisinä vuosina. Perehdyn tähän aiheeseen kirjallisuuden ja omien kokemuksieni kautta soitonopettajan sekä puhallinorkesterin kapellimestarin näkökulmasta. Käyn läpi myös muita kuin soitannollisia tekijöitä, jotka vaikuttavat soittajan kehittymiseen.
Yleisesti puhallinmusiikista ja orkesteritoiminnasta ja alkeispuhallinorkesterissa soittamisesta on vähän tutkittua tietoa verrattuna moneen muuhun muihin musiikinlajiin. Aihe kiinnostaa minua ja itse tällä hetkellä toimin työelämässä näiden aihealueiden parissa.
Toteutin tutkimuksen haastattelututkimuksena, jossa haastattelin kolmea taiteen perusopetuksen instrumenttipedagogia. Haastateltavat edustavat eri soitinryhmiä ja jokaisella heistä on kokemusta sekä soitonopettamisesta ja orkesterinjohtamisesta.
Haastatteluista ilmeni orkesteri ja yhteismusisoinnin merkitys oppilaan soiton kehittymisessä. Tiettyjen taitojen täytyy olla tarpeeksi hyvät, että soittaja voi siirtyä orkesterihierarkiassa seuraavalle tasolle. Haastatteluista nousi esiin myös soittimen itseopiskelu ja sen tuomat etuudet ja haasteet. Tietotekniikan ja sovellusten kautta soittaja voi aloittaa soittimen soittamisen, mutta tietyn tason jälkeen on hyvä päästä instrumenttipedagogin ohjattuun opetukseen. Orkesterisoitto on hyvä aloittaa heti soittouran alusta asti. Yhdessä vertaisten kanssa saadut positiiviset kokemukset kasvattavat soittajaa soittotaidollisesti, henkisesti ja ihminen tulee enemmän sinuiksi oman musiikillisen suhteensa kanssa.
Orkesteritoiminta on monesti parasta antia, mitä puhallinmusiikki ja sen harrastaminen voi antaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Alkeispuhallinorkesterimusiikki ja pedagoginen tarkoituksenmukaisuus sen säveltämisessä
Ikonen, Janne (2018)Tutkin alkeispuhallinorkesterille tarkoitetun pedagogisen puhallinorkesterimusiikin säveltämistä. Ensisijaisena tutkimusaineistona käytän niitä vuosina 1997-2017 säveltämiäni puhallinorkesteriteoksia, joissa pedagoginen ... -
“Oman laulun tekeminen on kivaa, ja on kivaa kun tehdään yhdessä” : terapeuttisen laulunteon mahdollisuudet oppilaan kokonaisvaltaisen kasvun edistäjänä musiikkioppilaitoksen sävellysopinnoissa
Lehto, Anniina (2021)Musiikkioppilaitosten opetussuunnitelmat ovat viime vuosien aikana muuttuneet merkittävästi. Uusissa opetussuunnitelmissa painotetaan oppilaan hyvinvointia, vahvuuksien tunnistamista, vuorovaikutustaitojen kehittämistä ja ... -
Puhallinorkesteritoiminta alakoulun oppilaita innostamassa
Takanen, Lassi (2019)Käsittelen kandidaatintutkielmassani koulu- ja alkeispuhallinorkesteritoimintaa alakoululaisen oppilaan näkökulmasta. Perehdyn siihen, mitkä asiat vaikuttavat ensiksikin puhallinsoittimen soittoon ja miten oppimat taidot ... -
"Hei ope, voidaanhan taas tänään soittaa yhdessä?" : yhteismusisoinnin merkityksiä peruskoulun musiikintunneilla
Hartikainen, Oona (2021)Tutkin tässä kandidaatintutkielmassani yhteismusisoinnin merkitystä koulun musiikintuntien sisältönä sekä oppilaiden omia kokemuksia yhteismusisoinnista musiikintunneilla. Yhteismusisoinnin merkitykset avautuvat tarkemmin ... -
Yhteismusisointi vuorovaikutustapoja kehittämässä : jammailua koulussa ja firman palaverissa.
Hämäläinen, Matias (2020)Tämä kandidaatintutkielma on kartoittava tutkimus, jossa pohdin ja selvitän yhteismusisointitilanteiden myötä avautuvia mahdollisuuksia tuoda tarkastelun alaiseksi ihmistenvälisiä vuorovaikutustapoja, sekä mahdollisia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.