Perceptions of Environmentally Sustainable Fashion by Finnish 25–45-year-old Consumers
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
The fashion industry plays a significant role on a global scale, contributing not only to greenhouse gas emissions but also to various other forms of pollution and environmental impacts. Production practices have accelerated in recent decades despite increasing attention towards more sustainable processes. The industry also disposes large quantities of garments annually, further exacerbating its environmental footprint. The lack of cohesive and unequivocal definition for environmentally sustainable fashion complicates efforts to understand the concept and hinders transparency within the industry, but also leaves a possibility for the actors within it to cover environmental sustainability only partly. This Master's Thesis explores the perceptions of environmentally sustainable fashion among Finnish consumers, comparing them to definitions of environmental sustainability outlined in research.
Various options to increase the environmental sustainability of the fashion industry have been suggested, including improving transparency, sharing and circular economies, and alternative production and consumption methods. Sustainability in the fashion industry should be viewed as a multifaceted concept encompassing economic, social, and cultural dimensions in addition to the environmental aspect, presenting challenges in achieving comprehensive sustainability. Through a comprehensive literature review of sustainable fashion and consumer behavior, this study sheds light on the disparities between consumer perceptions and scientific definitions of environmentally sustainable fashion, identifies influencing factors, and proposes insights to enhance industry’s sustainability. Finally, specification to the definitions of environmentally sustainable fashion and future prospects are summarized.
...
Muotiteollisuudella on merkittävä rooli maailmanlaajuisesti, sillä kasvihuonekaasupäästöjen lisäksi se aiheuttaa monia muita saasteita sekä ympäristövaikutuksia. Tuotantokäytänteet ovat viime vuosikymmeninä nopeutuneet huolimatta siitä, että yhä kestävämpiin prosesseihin on pyritty kiinnittämään huomiota. Lisäksi alalla hävitetään suuria määriä vaatteita vuositasolla yhä kasvattaen sen ympäristöjalanjälkeä. Ympäristöllisesti kestävän muodin yhtenäisen ja yksiselitteisen määritelmän puuttuminen vaikeuttaa paitsi käsitteen ymmärtämistä ja alan läpinäkyvyyttä, jättää samalla alan toimijoille mahdollisuuden huomioida ympäristökestävyys vain osittaisella tasolla. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan suomalaisten 25–45-vuotiaiden kuluttajien käsityksiä ympäristöllisesti kestävästä muodista ja verrataan niitä tieteessä esiintyviin määritelmiin.
Useita vaihtoehtoja alan ympäristöllisen kestävyyden kasvattamiseksi on esitetty, kuten läpinäkyvyyden lisääminen, jakamis- ja kiertotalous sekä muut vaihtoehtoiset tuotanto- ja kulutustavat. Kestävyys muotiteollisuudessa tulisi kuitenkin nähdä monitahoisena käsitteenä kattaen niin taloudellisen, sosiaalisen kuin kulttuurisenkin ulottuvuuden ympäristöllisen näkökohdan lisäksi. Tässä tutkielmassa syvennytään ympäristöllisesti kestävän muodin kuluttajakäsitysten ja tieteellisten määritelmien välisiin eroihin kattavan kestävää muotia ja kuluttajakäyttäytymistä painottavan kirjallisuuskatsauksen myötä. Siten pyritään tunnistamaan näiden välisiin eroihin vaikuttavia tekijöitä ja tarjoamaan näkemyksiä alan ympäristövastuullisuuden parantamiseksi. Lopuksi summataan tarkennuksia ympäristön kannalta kestävän muodin määritelmiin ja alan tulevaisuuden näkymiin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29574]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Consumer perceptions of the environmental sustainability of the clothing industry and textile fibres
Husu, Fia (2020)Vaateteollisuus on suuressa murroksessa sen aiheuttamien ympäristöongelmien takia. Vaateteollisuuden ympäristövaikutuksista ja kestävästä kulutuksesta löytyy tutkimustietoa, mutta kuluttajien näkemys vaateteollisuuden tai ... -
Advertising for Sustainability – Promoting Sustainably Produced Food to Finnish Consumers
Ulvila, Kukka-Maaria (CRR Conference, 2013)The objective of this research is to analyse the amount and the content of food advertisements from three Finnish magazines from the years 2006-2007 and 2010-2012. Moreover, the aim is to outline what are the values reflected ... -
"Good for nature - good for you"? : values and sustainable food consumption - promoting sustainably produced food products to Finnish consumers
Ulvila, Kukka-Maaria (University of Jyväskylä, 2018)Food consumption and food choices are a vital part of humans’ lifestyles. In addition, it is widely acknowledged that food is one of the key consumption contexts for environmental and social impacts around the world. ... -
Individual- and environmental-related correlates of moderate-to-vigorous physical activity in 11-, 13-, and 15-year-old Finnish children
Mehtälä, Anette; Villberg, Jari; Blomqvist, Minna; Huotari, Pertti; Jaakkola, Timo; Koski, Pasi; Lintunen, Taru; Mononen, Kaisu; Ng, Kwok; Palomäki, Sanna; Sääkslahti, Arja; Tammelin, Tuija; Vasankari, Tommi; Kokko, Sami (Public Library of Science, 2020)The objective of this study was to analyze the associations of various individual- and environmental-related factors with subgroups of daily, frequent, moderate and low moderate-to-vigorous physical activity (MVPA) among ... -
Matrix sustainability : applying input-output analysis to environmental and economic sustainability indicators : case: Finnish Forest Sector
Paloviita, Ari (University of Jyväskylä, 2004)Pre-requisite for all sustainability actions in business is accurate measurement of economic, environmental and social performance. Sustainability indicators, or indicator sets, are then the tools, which simplify the complex ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.