Perceptions of Environmentally Sustainable Fashion by Finnish 25–45-year-old Consumers
Authors
Date
2024Copyright
© The Author(s)
The fashion industry plays a significant role on a global scale, contributing not only to greenhouse gas emissions but also to various other forms of pollution and environmental impacts. Production practices have accelerated in recent decades despite increasing attention towards more sustainable processes. The industry also disposes large quantities of garments annually, further exacerbating its environmental footprint. The lack of cohesive and unequivocal definition for environmentally sustainable fashion complicates efforts to understand the concept and hinders transparency within the industry, but also leaves a possibility for the actors within it to cover environmental sustainability only partly. This Master's Thesis explores the perceptions of environmentally sustainable fashion among Finnish consumers, comparing them to definitions of environmental sustainability outlined in research.
Various options to increase the environmental sustainability of the fashion industry have been suggested, including improving transparency, sharing and circular economies, and alternative production and consumption methods. Sustainability in the fashion industry should be viewed as a multifaceted concept encompassing economic, social, and cultural dimensions in addition to the environmental aspect, presenting challenges in achieving comprehensive sustainability. Through a comprehensive literature review of sustainable fashion and consumer behavior, this study sheds light on the disparities between consumer perceptions and scientific definitions of environmentally sustainable fashion, identifies influencing factors, and proposes insights to enhance industry’s sustainability. Finally, specification to the definitions of environmentally sustainable fashion and future prospects are summarized.
...
Muotiteollisuudella on merkittävä rooli maailmanlaajuisesti, sillä kasvihuonekaasupäästöjen lisäksi se aiheuttaa monia muita saasteita sekä ympäristövaikutuksia. Tuotantokäytänteet ovat viime vuosikymmeninä nopeutuneet huolimatta siitä, että yhä kestävämpiin prosesseihin on pyritty kiinnittämään huomiota. Lisäksi alalla hävitetään suuria määriä vaatteita vuositasolla yhä kasvattaen sen ympäristöjalanjälkeä. Ympäristöllisesti kestävän muodin yhtenäisen ja yksiselitteisen määritelmän puuttuminen vaikeuttaa paitsi käsitteen ymmärtämistä ja alan läpinäkyvyyttä, jättää samalla alan toimijoille mahdollisuuden huomioida ympäristökestävyys vain osittaisella tasolla. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan suomalaisten 25–45-vuotiaiden kuluttajien käsityksiä ympäristöllisesti kestävästä muodista ja verrataan niitä tieteessä esiintyviin määritelmiin.
Useita vaihtoehtoja alan ympäristöllisen kestävyyden kasvattamiseksi on esitetty, kuten läpinäkyvyyden lisääminen, jakamis- ja kiertotalous sekä muut vaihtoehtoiset tuotanto- ja kulutustavat. Kestävyys muotiteollisuudessa tulisi kuitenkin nähdä monitahoisena käsitteenä kattaen niin taloudellisen, sosiaalisen kuin kulttuurisenkin ulottuvuuden ympäristöllisen näkökohdan lisäksi. Tässä tutkielmassa syvennytään ympäristöllisesti kestävän muodin kuluttajakäsitysten ja tieteellisten määritelmien välisiin eroihin kattavan kestävää muotia ja kuluttajakäyttäytymistä painottavan kirjallisuuskatsauksen myötä. Siten pyritään tunnistamaan näiden välisiin eroihin vaikuttavia tekijöitä ja tarjoamaan näkemyksiä alan ympäristövastuullisuuden parantamiseksi. Lopuksi summataan tarkennuksia ympäristön kannalta kestävän muodin määritelmiin ja alan tulevaisuuden näkymiin.
...
![showless](/themes/JYX2//images/showless.png)
![showmore](/themes/JYX2//images/showmore.png)
![showless](/themes/JYX2//images/showless.png)
![showmore](/themes/JYX2//images/showmore.png)
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28907]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Consumer perceptions of the environmental sustainability of the clothing industry and textile fibres
Husu, Fia (2020)Vaateteollisuus on suuressa murroksessa sen aiheuttamien ympäristöongelmien takia. Vaateteollisuuden ympäristövaikutuksista ja kestävästä kulutuksesta löytyy tutkimustietoa, mutta kuluttajien näkemys vaateteollisuuden tai ... -
How Slow should Slow Fashion be? : The Perceptions of Slow Fashion Stakeholders on the Distribution of Apparel
Schlarb, Luisa (2021)The apparel industry is booming. Every year, 62 million tonnes of apparel are consumed globally, and shopping apparel is even considered a leisure activity. However, with reoccurring criticism of the negative impacts of ... -
A study of U.S. consumer perceptions centered around solid waste recycling management occurring within a large public venue (airport transportation hub), the realities of consumer responsiveness, and actionable abilities of the venue’s personnel and tenant stakeholders to influence improvements and to exact positive changes in recycling behavior : the case of the Cincinnati /Northern Kentucky International Airport (CVG)
Yliluoma, Riikka (2020)Tämä Pro gradu -tutkielma käsittelee yleisesti amerikkalaisen kiinteän jätteen kierrätyksen käytännönongelmia ja kiertotalouden periaatteiden hyödyntämistä suuren julkisen tilan, lentokentän, kontekstissa, lento- ja ... -
Individual- and environmental-related correlates of moderate-to-vigorous physical activity in 11-, 13-, and 15-year-old Finnish children
Mehtälä, Anette; Villberg, Jari; Blomqvist, Minna; Huotari, Pertti; Jaakkola, Timo; Koski, Pasi; Lintunen, Taru; Mononen, Kaisu; Ng, Kwok; Palomäki, Sanna; Sääkslahti, Arja; Tammelin, Tuija; Vasankari, Tommi; Kokko, Sami (Public Library of Science, 2020)The objective of this study was to analyze the associations of various individual- and environmental-related factors with subgroups of daily, frequent, moderate and low moderate-to-vigorous physical activity (MVPA) among ... -
The good, the bad, the confusing : Finnish businesses’ perceptions on climate compensations
Hildén, Laura (2020)Yrityksiin kohdistuu ilmastonmuutoksen seurauksena lukuisia suoria ja epäsuoria riskejä. Lisäksi yritysten tärkeä rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä on viime vuosina laajasti tunnistettu. Yrityksiltä odotetaan päästövähennyksiä ...