Yrityksen arvonmääritys: Asiantuntijoiden näkemyksiä arvonmääritysmenetelmistä
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä pro gradu -tutkielmassa on tutkittu laskennallisia arvonmääritysmene-telmiä. Tutkielman kirjallisuuskatsauksen perusteella yleisiä arvonmäärityk-sessä käytettäviä laskennallisia menetelmiä ovat tuottoarvoon perustuvat menetelmät sekä verrokkiyhtiöihin perustuvat menetelmät. Kirjallisuuden mukaan kaikki edellä mainitut menetelmät ovat toimivia yrityksen hinnan estimaatin muodostamiseen. Luotettavimman estimaatin antavaa arvonmää-ritysmenetelmää ei kirjallisuuden perusteella voida määrittää, vaan eri mene-telmien luotettavuudesta on saatu varsin ristiriitaisia tuloksia.
Tutkimuksessa on hyödynnetty puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla kerättyä aineistoa. Haastatteluihin osallistui viisi kokenutta arvonmää-rittäjää. Arvonmäärityksen laatiminen on prosessi, joka vaatii arvonmäärittä-jältä oletusten ja ennusteiden tekemistä, joka onnistuu parhaiten kokemuksen myötä.
Asiantuntijoiden yleisesti käyttämät arvonmääritysmenetelmät ovat diskon-tattujen vapaiden kassavirtojen menetelmä, vertailu verrokkiyrityksiin sekä taseen substanssiarvoon perustuva arvonmääritys. Vapaiden kassavirtojen menetelmä ja verrokkiyritysmenetelmä ovat asiantuntijoiden mukaan ensisi-jaisia menetelmiä arvonmäärityksessä. Taseen substanssiarvoa käytetään sil-loin, kun yrityksen liiketoiminnalla ei katsota olevan arvoa. Kassavirtamene-telmän heikkoutena pidettiin ennusteiden ja oletusten suurta roolia hintaes-timaatissa. Kassavirtamallin vahvuus on sen monikäyttöisyys, koska sen avulla voidaan arvostaa mitä tahansa varallisuuserää. Verrokkimenetelmää pidetään luotettavimpana, kun arvonmäärityksen kohteena on vakaan liike-toiminnan yritys. Verrokkimenetelmää voidaan hyödyntää, kun arvonmääri-tyksen kohteelle löytyy vertailukelpoisia verrokkiyrityksiä. Verrokkimene-telmää käytettäessä arvonmäärittäjä joutuu tekemään suuren työn, jotta ver-tailuun löytyisi vertailukelpoisia yrityksiä. Sopivia verrokkeja ei aina löydy, joka rajoittaa verrokkimenetelmän käyttöä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suomalaisten asiantuntijoiden näkemyksiä startup-yritysten arvonmäärityksestä ja rahoituskelpoisuudesta
Laaksonen, Samuli (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia asiantuntijoiden näkemyksiä startup-yritysten arvonmääritykseen liittyen sekä näkemyksiä startup-yrityksistä sijoituskohteina pääosin sijoittajan näkökulmasta. Startup- ... -
Asiantuntijoiden näkemys financial due diligencen merkityksestä osana yrityskauppaa
Kosonen, Linda (2022)Due Diligence on yrityskauppojen yhteyteen vakiintunut termi, jolla viitataan ostettavan tai myytävän kohteen huolelliseen ennakkotarkastamiseen ennen kauppakirjan allekirjoittamista. Due diligence -tarkastuksen tavoitteena ... -
Yrityskaupan ja yrityksen arvonmäärityksen onnistuminen pitkällä aikavälillä : ostajan näkökulma
Koskiahde, Essi; Koskiahde, Inka (2018)Tässä pro gradu – tutkielmassa selvitettiin, miten yrityskauppa ja yrityksen arvonmääritys olivat ostajan näkökulmasta tarkasteltuna onnistuneet, kun yrityskaupasta oli kulunut useampi vuosi. Tutkielman kohteena olivat ... -
Pk-yrityksen arvonmääritys yrityskauppatilanteessa
Laakso, Samuli (2008) -
Viestinnän asiantuntijoiden näkemyksiä huumorista kampanjavaikuttamisessa
Sagulin, Petri (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaisia merkityksiä viestinnän asiantuntijat antavat huumorille kampanjavaikuttamisessa ja millaisia riskejä sen käyttämiseen sisältyy. Tämän tutkielman tavoitteena ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.