Riittääkö yksi? : lapsilukua koskeva pohdinta
Tekijät
Päivämäärä
2024Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.
Tämä maisterintutkielma tekee näkyväksi lapsiluvun merkitystä ja kokemusta yksilön subjektiivisessa
elämismaailmassa. Tutkimusaineistona käytettiin Vauva.fi foorumin viestiketjuja, jotka lähtökohtaisesti perustuvat keskustelun aloittajan pohdintaan, siitä tarvitseeko ensimmäinen lapsi sisaruksen vai
voisiko lapsiluvun jättää yhteen. Keskustelut koostuivat vastakkaisista näkökulmista, joissa tuotiin
esille positiivisia ja negatiivisia puolia yksilapsisuudesta ja monilapsisuudesta sekä taustatekijöitä, joi den vuoksi yksilöt olivat päätyneet jättämään lapsilukunsa yhteen. Päätös toisesta lapsesta nähdään
tutkimuksessa yhtenä individualistisen ja riskitietoisen yksilön elämän käännöskohtana, joka vaikuttaa yksilön elämäntarinan rakentumiseen.
Tutkimus toteutettiin fenomenologishermeneuttisena sisällönanalyysinä, jossa hyödynnettiin
empaattista tulkintaa. Tutkimuksen tulkinnassa hyödynnän fenomenologisen ja empaattisen tutkimusotteen myötä myös omaa subjektiivista kokemustani tutkittavasta ilmiöstä, jonka pohjalta dialogi
tutkijan ja tutkimusaineiston välillä rakentuu hermeneuttisella kehällä.
Tutkimusaineistosta ilmeni, että toisin kuin yleensä ajatellaan, yksi lapsi ei sido yksilöä perhe elämään, vaan yksilöllä on mahdollisuus jatkaa individualistista elämäntyyliään myös lapsen saatuaan. Yksilö voi ensimmäisen lapsen saatuaan elää spontaania elämää, edetä urallaan ja toteuttaa omia
toiveitaan ja intressejään myös perhearjen ulkopuolella. Yhden lapsen vanhemmilla on käytössään
enemmän resursseja sijoitettavaksi itseensä kuin monilapsisen perheen vanhemmilla, jotka ovat enemmän sidottuja lapsiperhearkeen. Tutkimuksen mukaan yksilö kokee toisen lapsen riskinä, jonka myötä
vanhemmuus voi ajautua positiivisena koetusta ”kulkurivanhemmuudesta” kohti pakotettua intensiivistä vanhemmuutta, jonka myötä yksilö joutuu luopumaan individualistisista mahdollisuuksistaan.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pohdinta terveystiedon ylioppilaskoevastauksissa
Paldanius, Hilkka (2013)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan terveystiedon ylioppilaskokeen vastauksia, joiden tehtävänanto edellyttää pohdintaa. Tutkimuksessa kuvataan vastausten rakennetta ja pohdinnan piirteitä tekstilajiteoreettisesta näkökulmasta. ... -
Kielitilastoista toimintaan : riittääkö pieni jousto vai tarvitaanko rakenteellisia uudistuksia?
Ahlholm, Maria; Tainio, Liisa (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019) -
Riittääkö Ett ögonblick näytöksi merkonomilta edellytetystä kielitaidosta? : kielitaidon arviointi aikuisten näyttötutkinnoissa
Härmälä, Marita (Jyväskylän yliopisto, 2008)Näyttötehtävien sisältö ja vaatimustaso vaihtelevat eri vuosina ja eri tutkintopaikoissa. Tämä selvisi Marita Härmälän tutkimuksessa, jossa hän selvitti aikuisten näyttötutkinnoissa vaadittua kielitaitoa ja sen arviointia. ... -
Tuki ja ohjaus työelämäpedagogiikassa : pohdinta
Pakkala, Arja; Kettunen, Jaana (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.