Pohdinta terveystiedon ylioppilaskoevastauksissa
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan terveystiedon ylioppilaskokeen vastauksia, joiden tehtävänanto edellyttää pohdintaa. Tutkimuksessa kuvataan vastausten rakennetta ja pohdinnan piirteitä tekstilajiteoreettisesta näkökulmasta. Kuvaamisessa hyödynnetään funktionaalisten jaksojen analysointia ja tarkastellaan tekstien kokonaisuuden rakentumista eri jäsennysperiaatteita tarkastelemalla. Jäsennysperiaatteet kumpuavat terveystiedon oppiaineesta ja koulussa opetettavista tekstinjäsennystavoista. Vastaukset edustavat yhtä koulumaailman koevastauksen ja reaalikoevastauksen tyyppiä. Aineisto koostuu 71 terveystiedon ylioppilaskoevastauksesta kevään 2009 ja kevään 2011 kokeista. Vastaukset ovat kolmesta eri tehtävänannosta ja ne on valikoitu niin, että mukana on vastauksia tasaisesti eri arvosanoista.
Tutkimuksen perusteella vastauksista löytyy yhteisiä piirteitä niiden jäsennysperiaatteista ja vastausten sisältämistä funktionaalisista jaksoista. Vastauksissa vertaillaan, otetaan kantaa ja problematisoidaan käsiteltävää aihetta. Vastauksista on tyypiteltävissä kolme kokonaisrakennetta kuvaavaa jäsennystapaa ja kymmenen funktionaalista jaksoa. Jäsennystavat ovat aihepiirijäsennys, vertailujäsennys ja ongelmanratkaisujäsennys. Jokaisella jäsennystavalla on sille tyypillisiä kielellisiä piirteitä ja rakenteellisia ominaisuuksia. Aihepiirijäsennystä noudattava vastaus on piirteiltään kuvaileva ja raportoiva, vertailujäsennystä noudattava vastaus erittelevä ja kuvaileva ja ongelmanratkaisujäsennystä noudattava vastaus on argumentoiva. Jäsennystavat voivat myös limittyä keskenään. Vastauksista löytyneitä funktionaalisia jaksoja ovat pohjustus, määritelmä, esimerkki, kannanotto, vaihtoehto, johtopäätös, kommentti, laajennus, ohje ja kuvaus. Vastauksista löytyy myös tehtävänannon kannalta irrallisia funktionaalisia jaksoja sekä vastauksia, jotka ovat jäsennystavaltaan sekavia.
Tutkimuksen perusteella pohdinta on sitä, että vastauksessa otetaan huomioon useita eri näkökulmia. Näissä näkökulmissa heijastuvat terveystiedon tiedonjäsennysperiaatteet. Useita jäsennystapoja sekoittavissa vastauksissa on argumentoinnin, erittelyn ja kuvailun piirteitä. Parhaita arvosanoja saaneissa vastauksissa on limittyneenä useita jäsennystapoja. Niissä ei ainoastaan kuvailla, vaan vertaillaan ja tarkastellaan asioita eri näkökulmista sekä otetaan kantaa. Heikot vastaukset ovat lyhyitä tai eivät vastaa tehtävänantoon. Ne ovat voimakkaasti suostuttelemaan pyrkiviä argumentoivia tekstejä tai puhtaan kuvailevia ja raportoivia tekstejä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ylioppilaskirjoitusten terveystiedon koe vaati monipuolista osaamista
Vertio, Harri; Kannas, Lasse (Suomen Lääkäriliitto, 2007)Terveystieto oli tämän syksyn ylioppilaskirjoituksissa reaalikokeen toiseksi suosituin aine. Terveysosaamisen arviointi oli ylioppilaskirjoituksissa mahdollista ensimmäisen kerran keväällä 2007, jolloin sen kirjoitti noin ... -
Einstellungen der DaF-Lehrer in den finnischen gymnasialen Oberstufen sowohl zur Informations- und Kommunikationstechnologie im Unterricht als auch zur digitalen Abiturprüfung im Deutsch
Salokoski, Annamaria (2017)Tieto- ja viestintätekniikka on nykyisin mukana koulujen arjessa ja myös ylioppilaskokeet ovat sähköistymässä. Lisäksi uuden lukion opetussuunnitelman mukaan opettajien tulisi osata käyttää TVT:tä entistä monipuolisemmin, ... -
Opettajien arvioimiskokemuksia suomi toisena kielenä -ylioppilaskokeista
Lehtoviita, Johanna (2006) -
Monikielisenä ylioppilaskokeessa : S2-opiskelijoiden menestyminen matematiikan, reaaliaineiden ja vieraiden kielten kokeissa
Haimilahti, Eeva (2021)Tutkimukseni on poikkileikkaava kokonaistutkimus suomi toisena kielenä (S2) -oppimäärää opiskelevien lukiolaisten menestymisestä ylioppilastutkinnossa. Tutkimuskysymykseni ovat, onko äidinkielen ja kirjallisuuden arvosanalla ... -
Terveystiedon opettajan asiantuntijuus : 9. luokan oppilaiden näkemyksiä terveystiedon opettajan asiantuntuntemuksesta
Puosi, Veera (2011)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 9. luokan oppilaiden näkemyksiä terveystiedon opettajan asiantuntijuudesta. Tutkimuksen aineisto perustui syksyn 2009 pilottitutkimukseen, joka tehtiin osana Jyväskylän yliopiston ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.