Onnistuneen asiakaskokemuksen toteutumista edistävät tekijät lääkeyrityksen asiakkaiden näkökulmasta
Yritysten välinen kilpailu painottuu yhä enemmän asiakaskokemuksiin, mikä korostaa tarvetta erottautua kilpailijoista tarjoamalla erinomaisia asiakaskokemuksia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät edistävät onnistuneen asiakaskokemuksen toteutumista lääkeyrityksen asiakkaiden, tässä tapauksessa lääkäreiden näkökulmasta. Tutkimuksen alaongelmien avulla pyritään selvittämään, miten asiakkaat määrittelevät onnistuneen asiakaskokemuksen, millaisia odotuksia heillä on lääkeyrityksiä kohtaan, sekä mitkä kanavat ja kosketuspisteet ovat heille tärkeitä onnistuneen asiakaskokemuksen muodostumisessa ja miksi.
Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää, jossa aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin maalis-huhtikuussa 2024. Tutkimukseen osallistui seitsemän lääkäriä, jotka edustivat monipuolista otantaa eri sukupuolten, ikäryhmien ja palvelusvuosien osalta. Joukossa oli niin yleis- kuin erikoislääkäreitä, joista osa työskenteli julkisella ja osa yksityisellä sektorilla. Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten perusteella onnistunut asiakaskokemus on monien tekijöiden summa. Lääkärit arvostavat erityisesti kasvokkain tapahtuvia kohtaamisia lääke-edustajien kanssa. Edustajilta odotetaan erityisesti asiantuntemusta edustamastaan tuotteesta sekä hyviä vuorovaikutustaitoja. Lääkärit odottavat lääkeyritysten tarjoavan ajantasaista ja luotettavaa tietoa lääkkeistä sekä niiden käytöstä. Odotukset koetaan perusolettamuksina lääkeyrityksiä kohtaan. Tutkimuksen mukaan odotusten täyttymisellä voi tietyissä tilanteissa olla vaikutuksensa lääkärin lääkkeenmääräämiskäytäntöön. Vaikka digitaaliset kanavat, kuten etäesittelyt ja webinaarit tarjoavat mahdollisuuden tiedon saantiin, koetaan kasvokkain tapahtuvat kohtaamiset vaikuttavammiksi niiden mahdollistaman syvemmän vuorovaikutuksen, henkilökohtaisemman yhteyden ja paremman keskittymisen vuoksi.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Omni-kanavaisen asiakaskokemuksen muodostuminen asiakasmatkalla : haastattelututkimus suomalaisen vaatebrändin asiakkaiden ostokokemuksista
Mali, Eveliina (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on lisätä tietoa asiakaskokemuksen muodostumisesta omni-kanavaisessa ostoprosessissa. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen keinoin. Omni-kanavainen ... -
Taloudellisesti onnistuneen sukupolvenvaihdoksen toteutus maatilalla jatkajan näkökulmasta
Ylelä, Riikka (2023)Suomalainen maatalous on ajautunut kustannuskriisiin. Samalla maatiloilla tapahtuvat sukupolvenvaihdokset ovat uhkaavasti kääntyneet laskuun, jolloin yhä useammalla eläköityvällä viljelijällä on hankaluuksia löytää tilalleen ... -
Rakenteellisen sosiaalityön toteuttamista edistävät ja estävät tekijät tietotyön näkökulmasta
Savola, Johanna (2016)Rakenteellisen sosiaalityön toteuttamista edistävät ja estävät tekijät tietotyön näkökulmasta. Savola Johanna, Sosiaalityö Pro gradu -tutkielma Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Jyväskylän yliopisto Syksy 2016 Professori ... -
Sosiaalityön dokumentoinnin vaikutukset työntekijöiden ja asiakkaiden näkökulmasta
Tuominen, Noora (2020)Tämän kirjallisuuteen perustuvan tutkielman tarkoituksena on tarkastella sosiaalityön dokumentoinnin vaikutuksia työntekijöiden ja asiakkaiden näkökulmasta. Dokumentointi on sosiaalialan ammattilaisten lakisääteinen ... -
YK:n vammaisyleissopimuksen artiklan 19 täytäntöönpano vammaispalveluiden työntekijöiden näkökulmasta : kontekstina kehitysvammaisten asiakkaiden itsenäinen asuminen
Lähdeniemi, Mia (2022)Tässä tutkielmassa tarkastellaan, miten vammaispolitiikan muutos sekä YK:n vammaisyleissopimuksen ratifiointi heijastuu kunnallisissa vammaispalveluissa toteutuvan vammaissosiaalityön palvelukäytäntöihin kehitysvammaisten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.