Onnistuneen asiakaskokemuksen toteutumista edistävät tekijät lääkeyrityksen asiakkaiden näkökulmasta
Yritysten välinen kilpailu painottuu yhä enemmän asiakaskokemuksiin, mikä korostaa tarvetta erottautua kilpailijoista tarjoamalla erinomaisia asiakaskokemuksia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät edistävät onnistuneen asiakaskokemuksen toteutumista lääkeyrityksen asiakkaiden, tässä tapauksessa lääkäreiden näkökulmasta. Tutkimuksen alaongelmien avulla pyritään selvittämään, miten asiakkaat määrittelevät onnistuneen asiakaskokemuksen, millaisia odotuksia heillä on lääkeyrityksiä kohtaan, sekä mitkä kanavat ja kosketuspisteet ovat heille tärkeitä onnistuneen asiakaskokemuksen muodostumisessa ja miksi.
Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää, jossa aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin maalis-huhtikuussa 2024. Tutkimukseen osallistui seitsemän lääkäriä, jotka edustivat monipuolista otantaa eri sukupuolten, ikäryhmien ja palvelusvuosien osalta. Joukossa oli niin yleis- kuin erikoislääkäreitä, joista osa työskenteli julkisella ja osa yksityisellä sektorilla. Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten perusteella onnistunut asiakaskokemus on monien tekijöiden summa. Lääkärit arvostavat erityisesti kasvokkain tapahtuvia kohtaamisia lääke-edustajien kanssa. Edustajilta odotetaan erityisesti asiantuntemusta edustamastaan tuotteesta sekä hyviä vuorovaikutustaitoja. Lääkärit odottavat lääkeyritysten tarjoavan ajantasaista ja luotettavaa tietoa lääkkeistä sekä niiden käytöstä. Odotukset koetaan perusolettamuksina lääkeyrityksiä kohtaan. Tutkimuksen mukaan odotusten täyttymisellä voi tietyissä tilanteissa olla vaikutuksensa lääkärin lääkkeenmääräämiskäytäntöön. Vaikka digitaaliset kanavat, kuten etäesittelyt ja webinaarit tarjoavat mahdollisuuden tiedon saantiin, koetaan kasvokkain tapahtuvat kohtaamiset vaikuttavammiksi niiden mahdollistaman syvemmän vuorovaikutuksen, henkilökohtaisemman yhteyden ja paremman keskittymisen vuoksi.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29788]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Rakenteellisen sosiaalityön toteuttamista edistävät ja estävät tekijät tietotyön näkökulmasta
Savola, Johanna (2016)Rakenteellisen sosiaalityön toteuttamista edistävät ja estävät tekijät tietotyön näkökulmasta. Savola Johanna, Sosiaalityö Pro gradu -tutkielma Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Jyväskylän yliopisto Syksy 2016 Professori ... -
Omni-kanavaisen asiakaskokemuksen muodostuminen asiakasmatkalla : haastattelututkimus suomalaisen vaatebrändin asiakkaiden ostokokemuksista
Mali, Eveliina (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on lisätä tietoa asiakaskokemuksen muodostumisesta omni-kanavaisessa ostoprosessissa. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen keinoin. Omni-kanavainen ... -
Taloudellisesti onnistuneen sukupolvenvaihdoksen toteutus maatilalla jatkajan näkökulmasta
Ylelä, Riikka (2023)Suomalainen maatalous on ajautunut kustannuskriisiin. Samalla maatiloilla tapahtuvat sukupolvenvaihdokset ovat uhkaavasti kääntyneet laskuun, jolloin yhä useammalla eläköityvällä viljelijällä on hankaluuksia löytää tilalleen ... -
Hyvää verkko-opetusta etsimässä: oppimista edistävät ja estävät tekijät verkko-oppimisympäristöissä – opiskelijoiden kokemuksen ja opettajien arviot
Nevgi, Anne; Tirri, Kirsi (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2003)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien käsityksiä hyvästä verkko-opetuksesta ja -opiskelusta. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti verkko- opettajan roolin ja tehtävien tarkasteluun. ...