Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHäkli, Helky
dc.contributor.authorEstola, Päivi
dc.date.accessioned2024-06-14T10:06:50Z
dc.date.available2024-06-14T10:06:50Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95890
dc.description.abstractTutkielmassa tutkittiin sosiaaliasiamiestyötä kirjallisuuskatsauksen keinoin. Teoreettinen viitekehys rakennettiin sosiaalihuollon ja sen asiakkuuden toimintaympäristöön sekä tarkasteluun kohtaako sosiaalipalvelut asiakkaiden tarpeiden kanssa. Teoriaosassa esiteltiin myös keskeiset käsitteet ja tarkasteltiin sosiaaliasiamiestyötä lainsäädännön näkökulmasta. Aineisto koostettiin kolmesta väitöskirja-tutkimuksesta, neljästä lisensiaatintutkimuksesta sekä yhdestä pro gradu -tutkielmasta. Sosiaalihuollon asiakkaiden oikeusturvakysymykset eivät olleet herättäneet suurta mielenkiintoa. Tämän vuoksi sosiaaliasiamiestyötä haluttiin tarkastella juuri asiakkaiden oikeusturvan näkökulmasta. Tutkimuskysymysten kautta haettiin vastauksia siihen, millaista konkreettista apua sosiaaliasiamies tarjoaa asiakkailleen sekä millä tavoin sosiaaliasiamiehen työ edistää sosiaalihuollon asiakkaiden oikeusturvaa. Tuloksissa todettiin, että kaikkien asiakkaiden tarpeisiin ei pystytty vastaamaan sosiaali-huollon palveluilla. Saattoi syntyä jopa kohtuuttomia tilanteita, joiden korjaamiseen vaadittiin sosiaalihuollon ammattilaisen apua sekä paneutuvaa työskentelyä. Sosiaaliasiamiestyö osoittautui olevan tärkeä auttaja asiakkaan tiedonsaannin ja oikeusturvan kannalta. Sosiaaliasiamieheen otettiin yhteyttä avun tai neuvojen saamiseksi tai jos epäiltiin sosiaalihuollon toimien tai päätösten oikeellisuutta. Asiakastyön lisäksi sosiaaliasiamiehen työhön todettiin kuulu-vaksi asiakkaan aseman ja oikeuksien seuraaminen ja edistäminen, asiakkaan avustaminen oikeussuojakeinojen käytössä sekä vuotuisen raportin tekeminen kunnanhallitukselle sosiaalihuollon tilanteesta. Sosiaaliasiamiehen työssä moniulotteisen tehtäväkokonaisuuden hallitsemiseksi koettiin tarpeellisena sosiaalialan työkäytänteiden tuntemuksen lisäksi juridinen osaaminen. Sosiaaliasiamiehen rooli nähtiin asiakkaiden oikeuksia puolustavana, pehmeitä, neuvottelevia ja sovittelevia työtapoja edellyttävänä käytännön asiakastyötä sekä rakenteellista vaikuttamista sisältävänä kokonaisuutena. Yhtenäisten käytänteiden sekä valtakunnallisten linjausten osalta toiminnassa nähtiin kehitettävää. Tulosten mukaan sosiaaliasiamiehiä jopa painostettiin, jottei kuntien sosiaali-huollon epäkohtia julkistettaisi. Työtehtävien kehittymisen tarkastelu nähtiin haasteellisena ajantasaisen tieteellisen tutkimustiedon puuttuessa. Kirjallisuuskatsaus ei tutkimusmenetelmänä siten antanut ehkä parhaita tuloksia siitä, mitä asiamiestyölle tänä päivänä kuuluu.fi
dc.format.extent42
dc.language.isofi
dc.titleSosiaaliasiamies - asiakkaan apu vai pakollinen virkamies
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406144656
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSosiaalityöfi
dc.contributor.oppiaineSocial Worken
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi210
dc.subject.ysososiaalihuolto
dc.subject.ysoasiakkaat
dc.subject.ysooikeusturva
dc.subject.ysososiaaliasiamiehet
dc.subject.ysososiaalipalvelut
dc.subject.ysososiaalityö


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot