Sovittelu osana sosiaaliasiavastaavien tehtäviä
Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää sosiaaliasiavastaavien näkemyksiä sosiaalihuollon asiakkaan oikeussuojakeinojen toimivuudesta sekä työhön liittyvästä sovittelun työmenetelmästä. Tarkastelu kohdentuu siihen millaisessa toimintaympäristössä ja millaisiin konflikteihin sovittelua sovelletaan sekä millaiseksi työmenetelmäksi sovittelu koetaan sosiaaliasiavastaavatyössä. Lopuksi tarkastellaan sovittelun kehittämisen tarpeita. Tutkimus on ajankohtainen työhön liittyvien laki- ja organisaatiomuutosten sekä sosiaalisten oikeuksien ja hyvinvointialueiden säästöpaineiden ristiaallokossa.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on sovittelun yleisiä teorioita, erityisesti Nils Christien (1977) konfliktiteoria. Sovittelun käytänteitä on tutkittu, mutta sosiaaliasiavastaavien työn kontekstissa, tutkimusta ei ole aiemmin tehty.
Tutkimuksen aineisto muodostui kahden fokusryhmähaastattelun sisällöistä, joihin osallistui yhteensä seitsemän sosiaaliasiavastaavaa viideltä hyvinvointialueelta. Tulosten mukaan sovittelumenetelmä on edelleen käytössä, joskin hyvin jäsentymättömänä. Sosiaaliasiavastaavien osallistuminen asiakkaan ja työntekijän välisiin kohtaamisiin noudatti restoratiivisen prosessin rakenteita. Sovittelun toimintaympäristö muodostui sosiaalihuollon asiakkaan oikeussuojakeinojen toimimattomuudesta, konfliktit asiakkaan ja työntekijän välisistä jännitteistä. Tuloksena syntyi kuvaus sosiaaliasiavastaavatyössä tehtävästä sovittelusta. Sovittelun kehittämisellä olisi mahdollisuuksia vastata sosiaalihuollon asiakkaan oikeuksien parempaan turvaamiseen sekä luoda mallia hallinnollisiin sovittelun menetelmiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaaliasiamies - asiakkaan apu vai pakollinen virkamies
Estola, Päivi (2020)Tutkielmassa tutkittiin sosiaaliasiamiestyötä kirjallisuuskatsauksen keinoin. Teoreettinen viitekehys rakennettiin sosiaalihuollon ja sen asiakkuuden toimintaympäristöön sekä tarkasteluun kohtaako sosiaalipalvelut asiakkaiden ... -
Ratkaisuna palveluohjaus
Sinkkonen, Merja; Vasara, Paula (Tampereen ammattikorkeakoulu, 2024)Uusia hyvinvointialueita rakennettaessa asiakaslähtöisyys oli yksi kantavia julkilausuttuja periaatteita. Puhuttiin yhden luukun periaatteesta eli palvelut tuotettaisiin asiakkaan näkökulmasta ottaen hänen elämäntilanteensa ... -
Oikeus ja kyky määrätä itsestä : käsiteanalyysi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan itsemääräämisoikeudesta
Kaarakainen, Teija (2014)Tutkielmani tarkastelee sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan itsemääräämisoikeutta vuonna 2010 aloitetun itsemääräämisoikeus-lakihankkeen asiakirjoissa. Aineistona on käytetty työryhmän ensimmäistä lakiluonnosta (2012) ... -
Sosiaalihuolto hyvinvointialueita muodostaessa : tulkintakehykset Helsingin Sanomista 2021‒2023
Palmunen, Anu (2024)Tutkielma tarkastelee hyvinvointialueiden sosiaalipalveluiden toiminnasta julkaistuja kirjoituksia vuosina 2021-2023. Aineistona on Helsingin Sanomissa julkaistut artikkelit välillä 1.1.2021‒31.12.2023, ja tutkielman ... -
Motivoivan haastattelun soveltuvuus yksilösosiaalityön työmenetelmänä
Kantsila-Korhonen, Heidi (2022)Tämän kirjallisuuskatsauksena toteutetun kandidaatintutkielman tavoitteena oli selvittää, miten motivoiva haastattelu soveltuu työmenetelmäksi erilaisiin yksilösosiaalityön asiakastilanteisiin. Keinoja ymmärtää ilmiötä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.