Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLiinamaa, Tarja
dc.contributor.authorHuhtala, Katriina
dc.contributor.authorKnuutila, Mirva
dc.date.accessioned2024-06-14T08:54:24Z
dc.date.available2024-06-14T08:54:24Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95875
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä tietoa laadukkaan pedagogisen kirjaamisen tavoista erityisen tuen HOJKS-asiakirjoissa. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia pedagogisten asiakirjojen kirjaamista ja niissä ilmentyviä merkityksiä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto saatiin kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun seurannan ja arvioinnin -tutkimushankkeesta. Aineisto koostui kuudestatoista erityisen tuen HOJKS-asiakirjasta. Kaksivuotisen esiopetuskokeilun seuranta ja arviointi -hanke on osatutkimuksena kerännyt tämän tutkimuksen aineiston toukokuussa 2022. Aineisto analysoitiin diskurssianalyysin avulla. Tutkimuksen tuloksena löytyi kolmenlaisia kirjaustapoja: Johdonmukainen selonteko, Tulkinnanvarainen selonteko ja Ristiriitainen selonteko. Johdonmukaisissa kirjauksissa pedagoginen tuki oli tarkoituksenmukaista suhteessa lapsen tarpeisiin ja tavoitteisiin. Tulkinnanvaraisista kirjauksista löytyi suunnitelmallisuutta ja loogisuutta, mutta kuvaillut ilmaisut jättivät tulkinnanvaraisuutta. Ristiriitaisissa kirjauksissa pedagogisen tuen suunnitelma on kirjattu selkeästi, mutta ne eivät välttämättä ole johdonmukaisia tuen tarpeiden ja tavoitteiden kanssa. Tämän tutkimuksen perusteella pedagogisen kirjaamisen johdonmukaisuuteen tarvitaan ohjeistusta ja tukea. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi lisäkoulutuksena pedagogisten asiakirjojen kirjaamiseen ja varhaiskasvatuksen opettajien koulutuksen sisällön suunnittelussa. Tulokset osoittavat myös, että lomakkeiden rakenteen yhtenäistämistä tulisi kehittää, jotta lomakkeen struktuuri tukisi tarpeiden ja tavoitteiden kautta suunniteltua pedagogista tukea.fi
dc.format.extent71
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherpedagoginen tuki
dc.subject.otherpedagoginen kirjaaminen
dc.subject.otherkaksivuotinen esiopetus
dc.titlePedagoginen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun erityisen tuen HOJKS-asiakirjoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406144641
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoHOJKS
dc.subject.ysoerityinen tuki
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysotukeminen
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysoerityispedagogiikka
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright