dc.contributor.advisor | Välimaa, Mira | |
dc.contributor.author | Kluukeri, Auli | |
dc.date.accessioned | 2024-06-13T09:15:54Z | |
dc.date.available | 2024-06-13T09:15:54Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95843 | |
dc.description.abstract | Sosiaalihuollon kirjaamisvaatimukset muuttuvat parhaillaan rakenteisen kirjaamisen, kansallisesti yhtenäisten asiakirjojen ja kanta-arkistoinnin edetessä sosiaalihuollon palvelujen osalta. Sosiaalityön asiantuntijuuden tunnusmerkkejä ja asiakastyön dokumentointia on tutkittu aiemmin pääosin erillisinä tutkimuskohteina. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laadukkaan kirjaamisen osaamiskriteerien yhteyttä sosiaalityön yleiseen asiantuntijuuteen tässä kansallisessa muutosvaiheessa ja tutkimuksen tavoite oli löytää näiden yhteneväisyyksien lisäksi kansallisesta muutosvaiheesta johtuen kenties kokonaan uusia osaamistarpeita sosiaalityöntekijältä vaadittavaan asiantuntijuuteen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin narratiivista kirjallisuuskatsausta ja analysointimenetelmänä teorialähtöistä sisällönanalyysia. Varsinaiseksi tutkimuskysymykseksi muotoutui: miten laadukkaan kirjaamisen kriteerit vastaavat tässä hetkessä yleisen sosiaalityön asiantuntijuuden tunnusmerkkejä? Teoreettisena viitekehyksenä ja analysointityökaluna toimi Kansa koulu 5 -hankkeen laadukkaan kirjaamisen sovelletut perusperiaatteet, joiden avulla sosiaalityön asiantuntijuutta ja aiempaa asiakastyön dokumentoinnin tutkimusta tarkasteltiin varsinaisen aiheeseen sopivan teorian puuttuessa. Tutkimuksessa huomioitiin myös nykyinen murrosvaihe kirjaamisessa ja se toimi osaltaan näkökulmana asiantuntijuuden eri ulottuvuuksien kriittiseen tarkasteluun.
Tutkimusaineiston perusteella laadukkaan kirjaamisen kriteereillä oli nykyisessä muutosvaiheessakin selkeä yhteys sekä sosiaalityöntekijän yleisen asiantuntijuuden että dokumentoinnin laatuun liittyvien ominaisuuksien osalta. Näiden sosiaalityölle ja kirjaamiselle yhteisten asiantuntijuuden tunnuspiirteiden korostaminen on tärkeää, jotta sosiaalityöntekijä tiedostaa oman asiantuntijuutensa läsnäolon myös kirjatessaan. | fi |
dc.format.extent | 33 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | laadukas kirjaaminen | |
dc.title | Kirjaaminen osana sosiaalityön asiantuntijuutta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406134609 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Sosiaalityö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Social Work | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 210 | |
dc.subject.yso | sosiaalityö | |
dc.subject.yso | asiantuntijuus | |
dc.subject.yso | kirjaaminen | |