Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVälimaa, Mira
dc.contributor.authorKluukeri, Auli
dc.date.accessioned2024-06-13T09:15:54Z
dc.date.available2024-06-13T09:15:54Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95843
dc.description.abstractSosiaalihuollon kirjaamisvaatimukset muuttuvat parhaillaan rakenteisen kirjaamisen, kansallisesti yhtenäisten asiakirjojen ja kanta-arkistoinnin edetessä sosiaalihuollon palvelujen osalta. Sosiaalityön asiantuntijuuden tunnusmerkkejä ja asiakastyön dokumentointia on tutkittu aiemmin pääosin erillisinä tutkimuskohteina. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laadukkaan kirjaamisen osaamiskriteerien yhteyttä sosiaalityön yleiseen asiantuntijuuteen tässä kansallisessa muutosvaiheessa ja tutkimuksen tavoite oli löytää näiden yhteneväisyyksien lisäksi kansallisesta muutosvaiheesta johtuen kenties kokonaan uusia osaamistarpeita sosiaalityöntekijältä vaadittavaan asiantuntijuuteen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin narratiivista kirjallisuuskatsausta ja analysointimenetelmänä teorialähtöistä sisällönanalyysia. Varsinaiseksi tutkimuskysymykseksi muotoutui: miten laadukkaan kirjaamisen kriteerit vastaavat tässä hetkessä yleisen sosiaalityön asiantuntijuuden tunnusmerkkejä? Teoreettisena viitekehyksenä ja analysointityökaluna toimi Kansa koulu 5 -hankkeen laadukkaan kirjaamisen sovelletut perusperiaatteet, joiden avulla sosiaalityön asiantuntijuutta ja aiempaa asiakastyön dokumentoinnin tutkimusta tarkasteltiin varsinaisen aiheeseen sopivan teorian puuttuessa. Tutkimuksessa huomioitiin myös nykyinen murrosvaihe kirjaamisessa ja se toimi osaltaan näkökulmana asiantuntijuuden eri ulottuvuuksien kriittiseen tarkasteluun. Tutkimusaineiston perusteella laadukkaan kirjaamisen kriteereillä oli nykyisessä muutosvaiheessakin selkeä yhteys sekä sosiaalityöntekijän yleisen asiantuntijuuden että dokumentoinnin laatuun liittyvien ominaisuuksien osalta. Näiden sosiaalityölle ja kirjaamiselle yhteisten asiantuntijuuden tunnuspiirteiden korostaminen on tärkeää, jotta sosiaalityöntekijä tiedostaa oman asiantuntijuutensa läsnäolon myös kirjatessaan.fi
dc.format.extent33
dc.language.isofi
dc.subject.otherlaadukas kirjaaminen
dc.titleKirjaaminen osana sosiaalityön asiantuntijuutta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406134609
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSosiaalityöfi
dc.contributor.oppiaineSocial Worken
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi210
dc.subject.ysososiaalityö
dc.subject.ysoasiantuntijuus
dc.subject.ysokirjaaminen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot