Show simple item record

dc.contributor.advisorBöök, Marja
dc.contributor.authorPekkarinen, Anni
dc.contributor.authorYlikangas, Henna
dc.date.accessioned2024-06-13T09:00:20Z
dc.date.available2024-06-13T09:00:20Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95840
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla, mitä työhyvinvointi tarkoittaa varhaiskasvatuksen opettajille, ja millaiset tekijät edistävät tai heikentävät heidän kokemaansa työhyvinvointia. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatuksen johtajan merkitystä työhyvinvoinnin edistämisessä. Tutkimus toteutettiin laadullisena ja tutkimusaineisto kerättiin Webropol 3.0 avulla luodun sähköisen kyselylomakkeen avulla. Sähköinen kyselylomake koostui avoimista kysymyksistä, joihin tutkittavat vastasivat omin sanoin. Kyselyyn vastasi 44 varhaiskasvatuksen opettajaa. Analyysitapana käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksen perusteella työhyvinvointiin panostamista pidettiin tärkeänä. Tulosten mukaan työhyvinvointi koostui vuorovaikutuksesta, johtajuuden näkymisestä työorganisaatiossa ja kontekstuaalisista tekijöitä. Varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointia edistäviksi tekijöiksi mainittiin johtajuuden näkyminen työorganisaatiossa, työn merkityksellisyyden ja yhteisöllisyyden kokeminen, ja työyhteisön organisointi. Heikentävänä tekijänä näyttäytyi eettinen kuormitus ja puutteellinen henkilöstöjohtaminen. Varhaiskasvatuksen opettajat kokivat työhyvinvoinnin ja varhaiskasvatuksen johtajalta saadun palautteen merkityksellisenä. Varhaiskasvatuksen johtajalta toivottiin erityisesti pedagogista johtamista ja varhaiskasvatuksen arjen organisointia.fi
dc.format.extent88
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.title”Tähän pitää panostaa, jotta osaavat ja sydämellään työtä tekevät opettajat eivät uuvu ja koe loppuun palamista, eivätkä vaihda alaa” : työhyvinvointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406134607
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysotyöyhteisöt
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysojohtajuus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright