dc.contributor.advisor | Palsa, Lauri | |
dc.contributor.author | Jussila, Emmi | |
dc.contributor.author | Toikka, Susanna | |
dc.date.accessioned | 2024-06-13T06:08:54Z | |
dc.date.available | 2024-06-13T06:08:54Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95824 | |
dc.description.abstract | Tällä tutkimuksella tavoiteltiin tietoa yhdeksäsluokkalaisten parasosiaalisiin suhteisiin liittyvistä kokemuksista sosiaalisessa mediassa. Nuorten kokemuksia aiheesta on tärkeää tutkia, sillä sosiaalinen media on kiinteä osa heidän arkeaan ja esimerkiksi sosiaalisen median vaikuttajien vaikutusvalta yhteiskunnassamme kasvaa koko ajan. Tutkimuksessa keskityttiinkin tarkastelemaan nimenomaan nuorten ja sosiaali-sen median vaikuttajien välille muodostuvia suhteita, joissa esiintyy yksipuolisuutta ja epätasapainoa, eli parasosiaalisuutta. Päämääränä oli ymmärtää ilmiötä nuorten kokemusten kautta ja saada myös tietoa siitä, millainen vaikutus sosiaalisen median vaikuttajilla on kehittyvien nuorten identiteettiin. Tutkimuksessa pyrittiin käsittelemään ilmiön herättämiä kysymyksiä myös eettisestä näkökulmasta.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja lähtökohdiltaan fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksen osallistujat (n = 16) olivat erään pohjoissuomalaisen yläkoulun yhdeksäsluokkalaisia. Aineistonkeruu tapahtui tammikuussa 2024 ja se toteutettiin haastattelemalla oppilaita heidän koulullaan. Haastattelut olivat puolistrukturoituja yksilö- ja parihaastatteluja. Aineiston analyysissä hyödynnettiin soveltavasti sekä abduktiivista että induktiivista päättelyä.
Tutkimuksen tulosten mukaan nuorten ja vaikuttajien välisissä suhteissa esiintyy nuorten kokemusten mukaan parasosiaalisille suhteille ominaisia piirteitä. Nuorten kokemusten mukaan vaikuttajilla on myös vaikutusvaltaa heidän identiteettiinsä. Eettisestä näkökulmasta nuoret osasivat jonkin verran pohtia vaikuttajien toimintaa, mutta eettisiä kysymyksiä herätti erityisesti se, etteivät nuoret tiedostaneet omaa parasosiaalista suhdettaan vaikuttajiin. | fi |
dc.format.extent | 91 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | yhdeksäsluokkalainen | |
dc.subject.other | parasosiaalinen suhde | |
dc.subject.other | sosiaalisen median vaikuttaja | |
dc.subject.other | etiikka | |
dc.title | Yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia parasosiaalisista suhteista sosiaalisessa mediassa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406134591 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | sosiaalinen media | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | etiikka | |
dc.subject.yso | mediakasvatus | |
dc.subject.yso | digitaalinen media | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |