Esikoululaisen ja äidin pelot sekä huolenaiheet kiusaamisesta ja kaverisuhteista koulussa
Tutkimuksessa tutkittiin esikoululaisten mainitsemia pelkoja liittyen kiusaamiseen ja kaverisuhteisiin sekä äidin raportoimia huolenaiheita lapsensa kiusaamisesta ja kaverisuhteista koulussa. Tavoitteena oli selvittää lapsen sukupuolen yhteys lapsen mainitsemiin pelkoihin sekä niiden yhteys äitien raportoimiin huolenaiheisiin. Lisäksi selvitettiin lapsen sukupuolen yhteys äitien raportoimiin
huolenaiheisiin sekä lapsen sukupuolen ja pelkomainintojen yhteys äitien raportoimiin huolenaiheisiin.
Tutkimuksessa käytettiin Alkuportaat -hankkeen aineistoa, johon osallistui
2000 oppilasta vanhempineen ja opettajineen vuosina 2006–2011. Tämän tutkimuksen aineistona käytettiin äideille osoitettua kyselylomaketta, jossa kerättiin
tietoa äidin huolenaiheista.
Tulokset osoittivat, että lapsen sukupuoli oli yhteydessä lasten mainitsemiin pelkoihin. Tytöt mainitsivat enemmän pelkoja liittyen kiusaamiseen ja kaverisuhteisiin kuin pojat. Lasten mainitsemat pelot olivat yhteydessä äitien raportoimiin kumpaankin huolenaiheisiin. Äidit raportoivat huolenaiheita lapsensa kiusaamisesta ja kaverisuhteista vähemmän niiden lasten osalta, joiden
maininnoissa ilmeni, ettei ole lainkaan pelkoja verrattuna lapsiin, jotka mainitsivat pelkoja liittyen kiusaamiseen ja kaverisuhteisiin.
Tutkimus tuo uutta tilastollista tietoa lapsen sukupuolen yhteydestä lasten
mainitsemiin pelkoihin koulusta ennen koulun aloitusta. Tulokset antavat myös
teoreettisempaa tulokulmaa perhetutkimuksen ja koulusiirtymän alueelle, sillä
teoreettisen tarkastelun mukaan lapsen perheessä tapahtuva vuorovaikutus vaikuttaa lapsen odotuksiin ja tunteisiin itsestään sekä myös odotuksin koulusta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Koulukiusaaminen ilmiönä : yläkoulun oppilaiden kokemuksia kiusaamisesta
Hamarus, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2006)Hamaruksen mukaan kiusaaminen perustuu usein kiusaajan tavoittelemalle valta-asemalle yhteisössä ja alkaa jonkun oppilaan erilaisuuden nimeämisestä. Tästä piirteestä luodaan nimityksiä ja kiusatulle rakennetaan maine, joka ... -
Lukiolaisten kokemuksia liikuntatunneilla tapahtuneesta kiusaamisesta ja kiusaamisen yhteys heidän koettuun minäkäsitykseensä
Kilpeläinen, Sauli; Haapiainen, Mikael (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukiolaisten kokemuksia liikuntatunneilla tapahtuneesta kiusaamisesta sekä siitä, millä tavalla opiskelijat ovat kokeneet kiusaamisen yhteyden heidän minäkäsitykseensä. Tutkimuksessa ... -
Kiusaaminen koulussa ja ohjatussa liikunnassa kuudennen luokan oppilailla
Myllylä, Hannu; Okkonen, Arttu (2011) -
Opettaja kiusattuna : peruskoulun opettajien kokemuksia vertaisrajat ylittävästä kiusaamisesta
Kauppi, Teemu (University of Jyväskylä, 2015) -
Koulukiusaamista ja kiusaamista koulussa – katsaus vertaisrajat ylittävään kiusaamiseen
Kauppi, Teemu (Nuorisotutkimusseura, 2011)Koulussa ilmenevää kiusaamista on tutkittu varsin runsaasti. Useimmiten mielenkiinnon kohteena on ollut oppilaiden välisissä vuorovaikutussuhteissa esiintyvä koulukiusaaminen. Kuitenkin myös opettajat joutuvat oppilaidensa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.