Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNiemi, Kreeta
dc.contributor.authorHakala, Anni
dc.contributor.authorHynninen, Veera
dc.date.accessioned2024-06-12T09:35:36Z
dc.date.available2024-06-12T09:35:36Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95801
dc.description.abstractTässä kandidaatintutkielmassa tutkimme rehtorin merkitystä luokanopettajan työssä sitoutumiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia rehtorin merkityksestä heidän työssä sitoutumiseensa. Lisäksi tavoitteena oli löytää erilaisia keinoja, joilla rehtori voi tukea tai heikentää luokanopettajien työssä sitoutumista. Aihetta on tärkeä tutkia, koska aiempaa tutkimusta erityisesti rehtorin merkityksestä luokanopettajan työssä sitoutumiseen ei tiettävästi ole. Tutkimuksemme toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla viittä luokanopettajaa. Analysointimenetelmänä hyödynsimme aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksessamme selvisi, että rehtorin merkitys luokanopettajan työssä sitoutumiseen voi olla neutraali, jonkin asteinen tai merkittävä. Tutkimuksessamme löysimme 41 rehtorin keinoa tukea tai heikentää luokanopettajan työssä sitoutumista, ja ne jäsentyivät viiteen eri pääluokkaan: 1) rehtori työntekijänä ja johtajana, 2) rehtori työyhteisön rakentajana, 3) rehtori konkreettisena apuna luokanopettajalle, 4) rehtori yksittäisen luokanopettajan tukijana ja 5) rehtori vuorovaikuttajana. Tulosten perusteella voidaan todeta, että rehtorilla lähtökohtaisesti on merkitystä luokanopettajien työssä sitoutumiseen ja rehtori voi tukea luokanopettajien työssä sitoutumista monin keinoin. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää luokanopettajien sitouttamista parantamaan pyrkivissä keskusteluissa ja toimissa.fi
dc.format.extent74
dc.language.isofi
dc.subject.othertyössä sitoutuminen
dc.subject.otherpedagoginen johtajuus
dc.titleRehtorin merkitys luokanopettajan työssä sitoutumiseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406124568
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysopedagoginen johtaminen
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysorehtorit
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysojohtajuus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot