Rehtorin merkitys luokanopettajan työssä sitoutumiseen
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkimme rehtorin merkitystä luokanopettajan
työssä sitoutumiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien
kokemuksia rehtorin merkityksestä heidän työssä sitoutumiseensa. Lisäksi tavoitteena oli löytää erilaisia keinoja, joilla rehtori voi tukea tai heikentää luokanopettajien työssä sitoutumista. Aihetta on tärkeä tutkia, koska aiempaa tutkimusta erityisesti rehtorin merkityksestä luokanopettajan työssä sitoutumiseen ei
tiettävästi ole.
Tutkimuksemme toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto
kerättiin haastattelemalla viittä luokanopettajaa. Analysointimenetelmänä hyödynsimme aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksessamme selvisi, että rehtorin merkitys luokanopettajan työssä
sitoutumiseen voi olla neutraali, jonkin asteinen tai merkittävä. Tutkimuksessamme löysimme 41 rehtorin keinoa tukea tai heikentää luokanopettajan työssä
sitoutumista, ja ne jäsentyivät viiteen eri pääluokkaan: 1) rehtori työntekijänä ja
johtajana, 2) rehtori työyhteisön rakentajana, 3) rehtori konkreettisena apuna luokanopettajalle, 4) rehtori yksittäisen luokanopettajan tukijana ja 5) rehtori vuorovaikuttajana. Tulosten perusteella voidaan todeta, että rehtorilla lähtökohtaisesti
on merkitystä luokanopettajien työssä sitoutumiseen ja rehtori voi tukea luokanopettajien työssä sitoutumista monin keinoin. Tutkimuksen tuloksia voidaan
hyödyntää luokanopettajien sitouttamista parantamaan pyrkivissä keskusteluissa ja toimissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Valmentajataustan merkitys rehtorin työssä
Pulkkinen, Seppo (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
Haasteena kouluyhteisön hyvinvointia edistävä toimintakulttuuri : tapaustutkimus liikunnan ja terveystiedon opettajataustaisen rehtorin muutosjohtamisesta yläkoulussa.
Latvala, Eero (2010)TIIVISTELMÄ Latvala, E. 2010. Haasteena kouluyhteisön hyvinvointia edistävä toimintakulttuuri – tapaustutkimus liikunnan ja terveystiedon opettajataustaisen rehtorin muutosjohtamisesta yläkoulussa. Jyväskylän yliopisto. ... -
"Samassa veneessä samaan suuntaan" : rehtorin keinoja luoda ja ylläpitää oppivaa organisaatiota kouluyhteisössä
Rantala, Ville (2013)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millä tavalla oppivan organisaation malli esiintyy koulumaailmassa. Tarkoituksena on havainnollistaa, kuinka oppiva organisaatio näyttäytyy opettajien keskuudessa ja kuinka rehtori ... -
Mitä rehtorit todella tekevät : etnografinen tapaustutkimus johtamisesta ja rehtorin tehtävistä peruskoulussa
Mäkelä, Aarne (Jyväskylän yliopisto, 2007)Aarne Mäkelä tutki väitöstyössään peruskoulun johtamista ja rehtorin tehtäviä. Tutkimus osoitti, että rehtorin tehtävät ovat muuttumassa. - Pitkän johtajakokemukseni aikana olen tunnistanut, että johtaminen on muuttunut, ... -
Sivuaineopintojen merkitys luokanopettajan työssä
Majamäki, Marja (2004)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.